๐Ÿˆ Apabila anda boleh mengambil anak kucing dari kucing, berapa umur selepas kelahiran jika anda memberi anak kucing?

Pada usia apakah hak untuk mengambil anak kucing dari kucing?

Berapa lama selepas lahir, anda boleh membawa seorang anak kucing ke dalam rumah supaya tidak ada masalah dengan kesihatan dan jiwa haiwan, tidak semua orang tahu. Dan tidak kira betapa kami mahu membawa mesyuarat yang lama ditunggu-tunggu, tidak ada gunanya dalam perkara ini. Sememangnya, pemiliknya bersedia mengelilingi mereka dengan pelukan, penjagaan dan perhatian, tetapi, sebagai peraturan, sedikit orang mempunyai idea mengenai aspek fisiologi perkembangan anak kucing dan akibat pemisahan awal dari kucing ibu.

  • 1. Tahap kucing matang dan ciri-ciri tingkah laku
  • 2. Bayi baru lahir
  • 3. Tempoh tenusu
  • 4. Tempoh prikorma
  • 5. Tahap sosialisasi
  • 6. Kesimpulan
  • Tunjukkan semua

1Tingkat tumbuh kucing dan ciri-ciri tingkah laku

Kucing domestik melalui peringkat pembangunan yang sama seperti rakan-rakan liar mereka, dari semasa ke semasa apabila mereka boleh melakukan tanpa ibu dan menjalani gaya hidup yang bebas. Secara semula jadi, kucing ibu tidak akan meninggalkan keturunan sehingga semua ahli keluarga kecil belajar melakukan tanpa susu dan mula makan makanan "dewasa" dan memburu sendiri. Peringkat sosialisasi adalah dalam haiwan peliharaan. Penyedotan awal anak kucing dari ibu boleh membawa kepada akibat yang tidak boleh diperbaiki.

Sebab-sebab untuk situasi ini mudah difahami, jika kita mempertimbangkan tahap perkembangan anak kucing.

MengesyorkanKaedah bagi pemilihan pasangan untuk membiak kucing Scotland

2Newborn

Ini adalah tempoh hidup dari kelahiran hingga 10 hari. Pada masa ini, anak kucing tidak berdaya. Mereka buta dan pekak. Satu-satunya perkara yang diberikan kepada mereka ketika lahir adalah rasa bau. Mereka mendapati ibu dengan bau dan bergantung sepenuhnya kepadanya semasa tempoh ini membesar. Apabila kucing tidak berada di sekelilingnya, mereka bertumpu bersama, merasakan kehadiran masing-masing, dan mengekalkan suhu badan yang diperlukan untuk bertahan hidup, dan jika mereka merayap, mereka bersuara dengan kuat, meminta bantuan. Kucing melakukan pada tahap kehidupan kucing dua fungsi penting:

  • memberi makan anak kucing dengan susu;
  • melakukan prosedur kebersihan.

Kolostrum dan susu kucing adalah sumber nutrien yang paling penting dan sangat diperlukan untuk kucing. Dari jam pertama kehidupan dengan bayi kolostrum menerima antibodi yang membantu pembentukan imuniti. Dalam badan kucing yang baru lahir tidak mempunyai antibodi mereka sendiri, dan mereka tidak dapat menahan jangkitan. Itulah sebabnya tempoh ini adalah yang paling berbahaya untuk anak kucing, jika kita bercakap mengenai penyembelihan awal dari ibu. Untuk mengelakkan kematian bayi dalam kes sedemikian hampir mustahil.

Prosedur kebersihan adalah kucing menjilat anak-anaknya, di mana beberapa fungsi penting dilaksanakan sekaligus. Kucing mengurut tummies kucing, membantu menubuhkan pencernaan dan merangsang perbuatan buang air besar – anak kucing yang baru lahir tidak dapat "pergi ke tandas" sendiri. Dia membersihkan bulu mereka, menjilatnya dengan lidah. Urutan ini merangsang pertumbuhannya, kerana haiwan muda tidak mempunyai lapisan bawah sama sekali diperlukan untuk mengekalkan suhu badan yang diingini.

Pada usia 10 hari, bayi benar-benar tidak berdaya dan ia akan menjadi paling tidak masuk akal untuk memberi mereka hampir sejurus selepas kelahiran!

MengesyorkanArahan penggunaan Barrier Sex untuk kucing dan kucing

Tempoh 3Dairy

Tempoh ini berlangsung dari 10 hari hingga 3 minggu. Pada masa ini, kanak-kanak membesar, gigi pertama mereka dipotong, mata mereka terbuka pada usia 2 minggu, tetapi mereka masih tidak melihatnya. Hanya pada akhir tempoh susu, mereka berdiri dengan yakin pada kaki mereka dan mula meneroka dunia di sekeliling mereka. Tetapi mereka masih lemah dan tidak berdaya. Dasar pemakanan adalah susu ibu, dia juga terus menyediakan penjagaan yang diperlukan. Tubuh anak kucing belum disesuaikan untuk makan makanan padat.

Sekiranya kita menggambarkan analogi dengan haiwan liar, tempoh ini dicirikan oleh ibu yang mencari jangka pendek dari sarang untuk mencari mangsanya, sementara anak-anak meneroka sarang dan memperoleh kemahiran pertama berkomunikasi dengan jenis mereka sendiri. Menjelang akhir tempoh tenusu, anak kucing bermain antara satu sama lain dan belajar sosialisasi.

Sosialisasi – tahap pematangan yang paling penting. Ia bermula pada usia dua minggu, apabila anak kucing dalam permainan belajar untuk berkomunikasi, kehilangan dan menang, mendapat "pemukulan" dari ibu, menerima kemahiran pertama keutamaan dalam pek. Di kemudian hari, ini ditunjukkan dalam hubungan antara pemilik dan haiwan peliharaan, di mana seseorang menganggap peranan "pemimpin", menjadikan hubungan dengan kucing selesa.

Anak kucing yang dipisahkan dari kucing dalam tempoh laktasi membesar tanpa memahami tempat mereka dalam masyarakat, mereka boleh menjadi pengecut, agresif dan sukar untuk berlatih.

MengesyorkanGestrenol untuk kucing dan kucing: arahan untuk digunakan

4 tempoh makan

Tempoh ini berlangsung dari 3 minggu hingga 1.5 bulan. Susu ibu tidak lagi cukup untuk membekalkan keperluan nutrien badan kucing yang semakin meningkat. Sudah tiba masanya untuk memperkenalkan makanan pepejal ke dalam diet.Secara semula jadi, kucing ibu membawa ke bahagian sarang mangsa untuk "memburu pertama" keturunannya. Sistem pergigian kucing terbentuk, secara fisiologi, badan sudah bersedia untuk mencerna makanan yang tidak dikenali. Anak-anak agak mandiri dan kelihatannya bersedia untuk meninggalkan ibu. Tetapi mereka masih minum susu. Anak kucing yang disapih khas dari ibu tidak berbaloi, ini hanya dilakukan dalam kes keturunan yang banyak, apabila makan boleh berakhir dengan keletihan.

Ia akan menjadi kesilapan untuk mula membagikan kucing pada zaman ini, kerana tempoh sosialisasi belum selesai. Pada usia ini, mereka sangat penasaran, secara aktif mengamalkan kemahiran tingkah laku, dengan teliti menonton ibu. Mereka belajar untuk menjaga diri mereka, meneroka tandas kucing, tetapi ini hanya pelajaran pertama dan hubungan dengan jenis mereka sendiri dan orang yang belum terbentuk.

Kesimpulan: untuk memberikan anak kucing ke rumah baru pada usia 1.5 bulan awal!

5 Peringkat sosialisasi

Dengan 3 bulan, anak kucing akhirnya disosialisasikan, memperoleh kemahiran perilaku yang diperlukan dan dikembangkan secara fisiologi mengikut umur. Mereka melakukan apa sahaja yang diajar oleh kucing mereka, makan makanan "dewasa", tahu cara berjalan di atas dulang, gunakan pengikis, menjaga diri mereka sepenuhnya.Inilah masa apabila imuniti semulajadi berkembang semasa tempoh laktasi semakin lemah, dan anak kucing perlu diberi vaksin. Kucing mempunyai watak, ini sangat ketara jika anda menontonnya semasa permainan. Dan ini adalah peluang yang baik untuk pemilik masa depan untuk memilih bayi dari sampah untuk rasa.

Oleh itu, pilihan terbaik untuk mengambil anak kucing dari kucing akan berumur 3 bulan.

Faedah:

  • pemilik mendapat haiwan yang sihat, dengan sistem pencernaan dan saraf yang kuat dan imuniti yang baik;
  • proglysthogonon haiwan dan vaksin mengikut umur;
  • Terdapat peluang untuk memilih kucing dengan perangai;
  • haiwan itu disosialisasikan, berpendidikan dan mempunyai semua kemahiran perilaku yang diperlukan.

6 Kesimpulan

Semua yang tersisa adalah untuk mengetahui dari pembiak jenis jenis makanan yang diberikan kepada anak kucing selepas tempoh tenusu, supaya tempoh penyesuaian di rumah baru tidak menyakitkan.

Semua peringkat ini sama persis dengan anak kucing dari mana-mana baka: sama ada Maine Coon kacak, Sphynx yang canggih, Scot yang kejam, wanita Inggeris yang elegan atau kucing lop-eared. Anak kucing yang berjaya melepasi peringkat sosialisasi dan menerima tabiat makan yang betul, membesar dengan sihat secara fizikal dan mental dan selama bertahun-tahun menggembirakan pemiliknya.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: