๐Ÿˆ Mengapa kucing takut debu?

Mengapa kucing domestik sangat takut dengan pembersih vakum?

Apabila membasuh apartmen dengan pembersih vakum, kucing domestik mempunyai panik mutlak. Sekalipun haiwan itu hidup dengannya selama bertahun-tahun di apartmen yang sama, bunyi alat ini menyebabkan tindak balas yang ganas. Ini berlaku bukan sahaja dengan kucing, tetapi juga dengan haiwan lain. Punca panik terletak pada psikologi kucing. Dan jika sesetengah kucing akan takut pembersih vakum sepanjang hidup mereka, ada yang boleh diajar untuk merawatnya dengan lebih tenang.

  • 1. Punca ketakutan
  • 2. Bagaimana untuk membiasakan kucing dengan pembersih vakum?

1 Sebab Ketakutan

Keamatan bunyi pembersih vakum paling moden adalah 54-85 dB atau lebih. Untuk telinga manusia, bunyi menjadi tidak selesa pada tahap 70-75 dB. Pendengaran kucing melebihi keparahan manusia berkali-kali. Sebab utama ketakutan untuk memvakum adalah bunyi yang sangat kuat untuk pendengaran kucing, yang dapat dibandingkan dengan intensiti dengan bunyi enjin jet untuk seseorang. Dalam kucing, seperti pada manusia, kepekaan terhadap pelbagai rangsangan luar adalah individu. Ada kemungkinan bahawa, sebagai tambahan kepada rangkaian yang boleh didengar, pembersih vakum masih membuat bunyi dalam frekuensi lain yang dirasakan oleh kucing. Oleh itu, tidak kira betapa tidak masuk akal reaksi binatang ke pembersih vakum yang berfungsi seperti itu, anda tidak seharusnya mengabaikannya.

Tetapi bunyi bukanlah satu-satunya sebab ketakutan.Psikologi Feline melihat perkakas rumah yang tidak berbahaya ini sebagai ancaman besar:

  • pembersih vakum biasa agak besar, dan apabila bergerak ke sekeliling bilik dengan bunyi hebat, seekor kucing mempunyai ketakutan naluriah, seperti serangan pemangsa yang mahu memakannya;
  • hos pembersih vakum kelihatan seperti ular, di hadapannya banyak haiwan mempunyai ketakutan pada tahap genetik;
  • wisel yang dikeluarkan oleh peranti itu menyerupai kucing menderita pada masa pencerobohan;
  • peranti itu, bergerak melintasi lantai, "menelan" segalanya dalam laluannya, dan oleh itu ia menyerupai pemangsa lebih banyak lagi.

Kucing tidak tahu prinsip pembersih vakum dan tidak dapat memahaminya, sehingga kengerian mereka meningkat di hadapan objek yang tidak diketahui, menunjukkan keagresian. Pemilik kucing yang menderita kelelahan, perhatikan bahawa haiwan tersebut lebih santai tentang pembersih vakum. Dan apabila menggunakan pembersih vakum robotik yang bergerak rendah di atas lantai dan tidak banyak buzz, kucing menunjukkan minat yang besar dan juga bermain dengan mereka. Pembersih vakum bukan satu-satunya perkakas rumah yang kucing takut. Kucing mempunyai reaksi yang sama dengan pengering rambut bising dan mesin basuh.

Mengesyorkan7 sebab utama mengapa kucing makan anak kucing

2 Bagaimana untuk mengajar kucing untuk vacuum?

Untuk membiasakan kucing ke pembersih vakum adalah paling mudah apabila mereka masih kecil. Kadang-kadang pembersihan tetap cukup dengan menggunakan peranti ini, dan anak kucing yang dibesarkan selama bertahun-tahun akan terbiasa dengannya. Dalam kes lain, anda boleh menggunakan cadangan berikut:

  • jika kucing takut pembersih vakum, jangan menaikkan paniknya dan terutamanya menakutkannya;
  • jika haiwan sedang tidur dan anda perlu menghidupkan pembersih vakum, anda perlu terlebih dahulu bangunnya, kerana kucing akan mengalami lebih banyak tekanan daripada bunyi tajam;
  • pembersihan harus bermula dari bilik di mana tidak ada kucing, sehingga secara beransur-ansur terbiasa dengan bunyi bising;
  • semasa operasi peranti, anda boleh bercakap dengan kucing dengan suara yang tenang, jadi ia akan berasa lebih selamat.

Terdapat beberapa helah yang akan membantu mengatasi ketakutan haiwan di hadapan peranti ini:

  • Peranti dibiarkan tidak berfungsi di penjuru bilik selama beberapa hari, supaya kucing boleh "memeriksa" secara beransur-ansur. Ia tidak sepatutnya diletakkan terlalu dekat dengan cawan dengan makanan dan air atau katil, kerana haiwan itu tidak lagi mendekati mereka.
  • Satu perkara penjagaan haiwan peliharaan diletakkan pada pembersih vakum – ia boleh menjadi mainan atau objek lain yang biasa dengan haiwan.
  • Di bahagian atas peranti tidak berfungsi merawat haiwan. Kucing akan menjadi lebih tegas jika kesenangan dikaitkan dengan proses pembersihan.
  • Selepas itu termasuk pembersih vakum. Kemungkinan besar, hewan itu akan lari lagi, tetapi sekarang ia akan memerhatikannya dari jauh, menunjukkan rasa ingin tahu. Peranti dihidupkan ditinggalkan pegun di sudut untuk seketika. Sekiranya kucing mengatasi ketakutannya, ia akan mengoyaknya. Ini akan menjadi kemenangan haiwan kecil yang harus digalakkan dengan merawat.
  • Kemudian anda boleh cuba mengosongkan lantai berhampiran kucing. Pergi terlalu dekat tidak perlu, biarkan kucing memerhati dari jauh.
  • Apabila kucing lebih kurang mengatasi ketakutan mereka, mereka mengambilnya di tangan mereka dan mengosongkan bilik dengan tangan mereka. Anda juga boleh "main" dengan butang hidup / mati, dengan itu menunjukkan bahawa peranti itu adalah sepenuhnya bawahan kepada orang itu.
  • Selepas hujung pembersihan, kucing diberikan suapan yang paling disukai. Sistem ganjaran berfungsi dengan baik, tetapi pemilik haiwan peliharaan perlu bersabar, kerana ia boleh mengambil masa beberapa bulan untuk membangunkan reaksi yang tenang di dalam haiwan.

Sekiranya kucing mengalami ketakutan, jangan paksa, lebih baik membiarkannya meninggalkan bilik. Kucing yang mempunyai anak kucing boleh mengajar mereka untuk takut dengan pembersih vakum, mendesis padanya. Ia akan sukar untuk dibaiki pada masa akan datang, jadi lebih baik membawa kucing ke bilik sebelah.

Apabila latihan dan raising anjing, kaedah berikut digunakan: bunyi menakutkan dicatatkan pada cakera atau telefon pintar, menghidupkannya, bermula dari tahap kelantangan yang paling rendah, dan secara beransur-ansur meningkatkannya selama beberapa minggu. Tetapi kaedah ini tidak selalu berfungsi untuk kucing.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: