๐Ÿˆ Cat kucing hitam (kucing liar Afrika): baka, keterangan

Kaki hitam: keterangan baka

Cat kucing yang anggun dan sukar difahami (Felis nigripes) adalah salah satu daripada haiwan yang paling kurang dipelajari di dataran dan padang pasir Afrika. Keindahan ini anggun terutama di bahagian selatan benua. Dia adalah pemangsa terkecil dari keluarga kucing di Afrika. Saiz kecil haiwan (panjang badan hanya 40 cm pada wanita dan tidak lebih daripada 60 cm pada lelaki, dan berat maksimum individu yang sangat besar adalah 2.5 kg) tidak menghalangnya daripada memburu mangsa, dua kali lebih besar sebagai parameternya.

  • 1. Penerangan baka
  • 2. Ciri-ciri
  • 3. Status populasi
  • 4. Keadaan dan tingkah laku hidup
  • 5. Pembiakan anak

1Kesihatan baka

Cat kucing hitam (Felis nigripes) mendapat namanya kerana warna cakarnya. Malah, tidak semua kaki haiwan mempunyai warna hitam, tetapi hanya bahagian bawahnya, termasuk pad. Nama ini memperkenalkan kekeliruan tertentu, kerana warna yang sama dari kaki dan habitat adalah ciri kucing liar Afrika (Felis silvestris cafra). Dalam kesusasteraan Inggeris, nama "Kucing kecil-kecil" (Felis nigripes) digunakan.

Secara luar, wakil-wakil keluarga kucing ini kelihatan seperti kucing domestik biasa. Haiwan ini mempunyai besar, bulat di hujung, terletak berhampiran dengan telinga yang lain, yang sangat ditekan terhadap sisi kepala semasa memburu.Oleh kerana strukturnya, kucing mempunyai telinga yang sangat baik, yang membolehkannya menangkap bunyi walaupun jauh dari lokasinya.

Warna kot kucing padang pasir bervariasi dari cahaya kelabu muda atau kekuningan menjadi batu bata, penghuni kawasan pinggir rumput yang lebih gelap dan lebih cerah. Di seluruh kulit binatang, bintik-bintik dan garis-garis yang hampir hitam kelihatan terletak secara chaotically, terutamanya dengan jelas muncul pada kaki dan ekor, bergerak ke belakang, sisi dan perut. Mereka menggabungkan kaki, ekor dan leher dengan jalur yang jelas. Warna ini berfungsi sebagai penyamaran haiwan. Walau bagaimanapun, telinga kucing adalah warna yang sama dengan bulu latar belakang. Pewarnaan kepala biasanya lebih gelap daripada seluruh badan. Leher, perut dan bahagian dalam kaki lebih ringan, diselingi dengan rambut putih. Paws mempunyai bulu tebal, bukan sahaja melindungi terhadap pasir panas, tetapi juga meningkatkan kepekaan sentuhan.

Ekor mencapai saiz 20 sentimeter, tebal dan tidak panjang berbanding dengan tubuh kucing. Dilindungi dengan jalur gelap di warna tempat utama. Di hujungnya sentiasa hitam atau coklat gelap. Wakil-wakil spesies mempunyai enam kelenjar susu.

Warna hidung tidak pernah hitam: ia berwarna merah jambu, tidak berpigmen, sama seperti kulit haiwan. Kot ini lembut dan padat dalam struktur, kira-kira tiga sentimeter panjang, dan lapisan bawahnya tebal.

Berat purata untuk individu yang sihat dewasa tidak lebih daripada 2 kilogram, jangka hayat di alam liar adalah 15-20 tahun, di rumah – 10 – 13 tahun.

Mata kucing besar, liar dan phosphoresce dalam gelap. Ini berkat terima kasih kepada tapetum pada retina – lapisan khas kapal yang memberi rupa haiwan seperti cahaya biru menindik pada waktu malam. Pada waktu malam, ketajaman visual pemangsa meningkat dengan ketara. Pada siang hari, mata berbeza dari kuning ambar hingga kehijauan dengan kilauan hangat.

Suara figis nigripes sangat menonjol dan kuat. Bunyi yang dibuat oleh kucing itu mengingatkan kucing kucing domestik dalam timbre. Laki-laki mengeluarkan tangisan tajam semasa musim pembiakan, paling sering selepas tag yang ditemui wanita, serta ketika menyembuhkan kucing. Perempuan memanggil menangis semasa panggilan pasangan Pairing disuarakan oleh bunyi yang lebih lembut. Ibu yang paling sering berkomunikasi dengan keturunan purr dan menangis berprofil rendah, yang meningkat apabila dia memohon pencarian (selepas memburu) atau memberi amaran bahaya.Kucing-kucing, setelah mendengar isyarat penggera, bersembunyi di tempat yang terpencil sehingga ibu mencari mereka atau memberikan panggilan menangis. Semasa pertarungan, kucing boleh mendesis dan menggeram. Felis nigripes mempunyai rasa marah yang memburu, kerana apa yang dipercayai di kalangan orang Afrika bahawa dia juga boleh membunuh zirafah.

Saat ini di dunia terdapat dua jenis kucing hitam:

  • Felis nigripes nigripes yang mendiami Namibia;
  • Felis nigripes thomasi – Kucing hitam Botswana.

Menurut penyelidik, F.n.nigripeslebih kecil dan paler daripada F.n.thomasiYang kedua adalah lebih cerah dan gelap, yang berkaitan dengan habitat baka. Kehidupan kucing di Botswana belum disahkan oleh para penyelidik untuk masa yang lama, tetapi tetap dalam catatan sejarah.

MengesyorkanLynx rumah: baka kucing, sifat dan ciri penjagaan

2 Ciri-ciri

Kucing mempunyai ciri-ciri tertentu struktur badan, yang membezakannya daripada wakil spesiesnya. Sebagai contoh, kucing berkaki hitam adalah yang terkecil di Afrika dan mendakwa sebagai pemimpin dunia.

Haiwan kecil ini berjaya menggunakan warna mereka dalam penyamaran. Struktur deria juga membantu mereka menjejaki mangsa.

Nama ciriCiri-ciri
BadanDiregangkan, berotot, berkaki panjang. Panjang – dari 40 hingga 60 cm
BuluTebal, tebal, panjang rambut 2.5 – 3 cm. Ia mempunyai lapisan bawah padat
LuarDari cahaya beige ke batu bata merah dengan bintik coklat gelap atau hitam dan jalur
MataSangat besar, liar. Dari kekuningan dan kuning ke paya hijau, bersinar biru pada waktu malam
MuncungLebar, berkadar dengan badan
PawsMuscular, ditutup dengan jalur hitam atau coklat gelap. Bawah – hitam
EkorPommel ekor adalah hitam atau coklat gelap; panjangnya ialah 8 hingga 20 cm
Berat badan1.6 – 2 kg Terdapat lelaki besar, beratnya sehingga 3 kg

MengesyorkanKucing padang rumput liar – gaya hidup, watak, kemungkinan pembebasan

3Populasi status

Spesies ini dianggap terancam dan disenaraikan sebagai dilindungi di seluruh dunia. Termasuk, disenaraikan dalam Buku Merah. Pengurangan yang ketara dalam bilangan individu berlaku disebabkan oleh keadaan ekologi dan perubahan semula jadi di habitat: padang rumput yang diburu oleh kucing diinjak oleh lembu, dan penyebaran spesies membawa kepada kemunculan kacukan dan mengurangkan populasi.Spesies ini sering mengalami racun dan perangkap yang ditetapkan pada haiwan lain.

Di zoo Amerika hanya tinggal 19 kucing liar Afrika, dan bilangan mereka di penangkaran, yang meliputi semua zoo dunia, mencapai empat puluh. Ramai saintis yang cuba menyelamatkan spesies terancam terlibat dalam pembiakan anak kucing hitam. Mereka menanam anak kucing dari embrio dalam tiub ujian, mereka terlibat dalam perkongsian telur kucing ke betina dari spesies lain.

MengesyorkanCat Cina Li Hua: perihalan, sifat binatang kesayangan dan penjagaannya

4 Syarat kehidupan dan tingkah laku

Habitat Felis nigripes terbatas kepada habitat Afrika Selatan: kucing tinggal di Namibia, Republik Afrika Selatan, dan habitatnya tidak jauh dari Angola dan Zimbabwe. Di Botswana, maklumat sejarah kewujudannya disimpan, tidak disahkan oleh penyelidikan saintifik moden. Kucing Afrika sering hidup di dataran yang ditutupi dengan semak yang keras, rendah dan berumput, ditemui di Gurun Kalahari, di mana, berkat eksterior penyamaran dan keupayaan untuk terus hidup, ia berasa agak selesa.

Kucing menghabiskan hari bersantai di hutan atau lubang yang padat, keluar dari persembunyian sejam selepas matahari terbenam.Perbezaan yang signifikan antara Felis nigripes dan majoriti felines adalah yang pertama memanjat pokok dengan buruk dan sering memintas mereka. Ciri-ciri ciri seperti struktur sebagai badan bodoh dan ekor, tidak berbeza panjang, tidak membenarkan mereka menjadi cacing kayu yang baik. Haiwan ini lebih suka menggali di dalam pasir, mereka mengembangkan lubang mereka atau menambah pintu masuk ke mereka.

Kucing hitam berkaki ayam yang sangat "tidak bergaul" yang berlindung pada pelanggaran kecil wilayah mereka. Pada bahaya yang sedikit, mereka dengan pantas bergegas ke serangan dan mempertahankan diri dengan sangat putus asa. Terdapat menyebut bagaimana haiwan berani menyerang lima ekor serigala sekitarnya, mempertahankan sarang, dan mengalahkan mereka dalam pertarungan.

Menyesuaikan diri dengan keadaan kehidupan di padang pasir dan dataran, kucing belajar melakukan tanpa air untuk masa yang lama. Dia sedang mencari tempat kediaman yang dapat melindungi dia dari panas – kucing hidup di burrows landak, kaki panjang, gigi bergigi pipa, dalam patung-patung yang ditinggalkan. Oleh sebab itu, nama kedua kucing itu seperti "harimau semut."

Dalam gerakan, Felis nigripes menyerupai cheetah dengan kecerahan dan rahmat jerks. Dia mula memburu pengawasan ringkas mangsa, dan kemudian dengan cepatnya bergegas ke arahnya dari kegelapan, menggigit ke dalam kerongkong.Kucing biasanya menyembunyikan dalam ruang kering, terbuka. Warna pelindung membolehkan ia tetap tidak disedari untuk masa yang lama, terutamanya kerana warna kulit bergantung kepada kawasan di mana kucing itu hidup.

Seperti kebanyakan pemangsa, keindahan hitam berkaki pada siang hari, dan pada waktu malam ia memburu. Seringkali ia menyerang burung unta, yang jauh lebih besar daripada pemangsa itu sendiri.Dalam habitat semula jadi, ia memakan lebih daripada 50 spesies mamalia kecil dan burung.Dengan sejumlah besar makanan, pemangsa mencipta rizab: dia menggali tempat persembunyian dan menyembunyikan daging di dalamnya, memakannya semasa masa kelaparan, dan mengambil tulang dengan dia ke dalam lubang untuk merayakannya pada masa lapangnya.

Dengan ketiadaan air yang panjang, kucing menggunakan beberapa jenis herba, menerima cecair dari tubuh mangsanya, termasuk kandungan perut mereka, dan jika mangsa tidak dibunuh oleh bangkai.

Haiwan ini juga terkenal dengan ketidakmampuannya: ia boleh menyeberang mencari makanan sehingga 16 kilometer setiap malam, tidak memberi perhatian kepada cuaca dan ciri wilayah di kawasan itu. Tidak seperti haiwan lain, kucing berkaki hitam tidak menggunakan laluan berburu, setiap kali mengikuti laluan baru.

Musuh yang mematikan dari binatang-binatang kecil dan berani ini di habitat semulajadi mereka boleh menjadi ular berbisa besar, mamalia karnivora, jauh lebih besar dari mereka.

5 Anak pembiakan

Kucing lebih suka gaya hidup kesepian, mencari pasangan hanya untuk masa kawin semasa musim pembiakan, yang ditentukan oleh wanita. Dia menandakan wilayahnya, menandakan dia dan mendapati lelaki itu. Dia tidak mengambil bahagian dalam membesarkan anaknya, meninggalkan dengan segera selepas mengawan. Tempoh kehamilan berkisar antara dua hingga tiga bulan, dan selepas itu tidak lebih daripada dua anak kucing kecil, merah jambu dan botak dilahirkan.

Selepas tiga minggu, mereka bertambah banyak sehingga mereka secara bebas meninggalkan den dan meneroka wilayah berhampirannya. Wool tumbuh hanya pada minggu keenam kehidupan: sepanjang masa ini, anak kucing makan susu ibu dalam keadaan sarang ibu. Dari ciri ciri tingkah laku ini, aspirasi anak kucing tidak kembali ke rumah semasa keadaan bahaya, tetapi untuk mencari sudut tersembunyi dan masuk ke dalamnya. Ibu mencari dan melindungi bayi, mengajarnya asas-asas perburuan.

Wanita itu secara berterusan dengan sampah hanya 4 hari pertama selepas kelahiran, maka dia meninggalkan mereka untuk tempoh yang semakin meningkat, meninggalkan untuk memburu setiap malam. Kucing sering berubah sarang dan membawa anak kucing dari satu tempat ke tempat lain. Setelah bayi berumur satu bulan, ibu mula dibawa ke dalam sarang binatang yang mati dan mengajar mereka untuk menyerang dan membunuh mereka. Menjelang 7-8 minggu, makanan menuai secara mandiri muda.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: