๐Ÿˆ Hernia dalam kucing: umbilical, inguinal, perineal

Hernia dalam kucing

Hernia dalam kucing – ini adalah anjakan atau protrusi organ-organ dalaman (pundi kencing, usus, rahim) melalui pembukaan dinding perut yang semula jadi atau dibeli di rongga bersebelahan atau di bawah kulit.

Bergantung pada lokasi hernia pada kucing, terdapat umbilical, inguinal, perineal, dll.

Semua hernia terdiri daripada cincin hernia dan kantung hernia dengan kandungan. Sekiranya kes hernia mudah diselaraskan, maka hernia seperti ini boleh diguna semula. Hernia yang tidak dapat dielakkan berlaku apabila pelekat muncul di antara dinding-peti hernial dan kandungannya.

Hernia dalam anak kucing mungkin terjejas – ini berlaku apabila kantong hernia diperah dalam cincin hernia. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran peredaran darah dan bahaya nekrosis (mati) dari tisu yang terkikis. Yang seterusnya menyebabkan kematian haiwan itu.

Walaupun hernia tidak terganggu, ia masih melanggar syarat dan fungsi normal organ dalaman.

Baca bagaimana membuat suntikan ke kucing di rumah.

Hernia umbilical di kucing

Hernia umbilical adalah tusukan usus melalui cincin umbilik. Ia kerap diperhatikan dalam kucing umur 2-3 minggu, sebagai peraturan, kerana memotong tali pusat terlalu dekat (ke perut).

Gejala

Tengkorak yang separuh bulat, tidak menyakitkan dan lembut (pendidikan) di dalam pusar.Hernia umbilik yang tidak dicekik mudah dikurangkan, tetapi tanda-tanda mencubit adalah pembentukan yang menyakitkan, demam setempat dan muntah-muntah dalam haiwan.

Rawatan

Ia tidak disyorkan untuk cuba menetapkan hernia umbilical sendiri, seolah-olah anda tidak tahu, cuba untuk menetapkannya dengan betul, anda boleh mencubit dan dengan itu hanya membahayakan haiwan kesayangan itu. Seorang doktor haiwan mendiagnosis hernia umbilik, memastikan bahawa ia adalah pembentukan hernia, bukan abses dalaman.

Hernia yang tidak terubat biasanya dicuba dengan kaedah konservatif: penambahan, urutan, memperbaiki patch pada cincin umbilik selama 3 minggu. Jika reposisi adalah mustahil atau rawatan konservatif tidak memberikan hasil yang positif, maka campur tangan pembedahan digunakan – herniotomi (penghapusan protrusi hernia). Campur tangan bedah tidak dilakukan pada anak kucing yang berusia di bawah 6 bulan.

Hernia inguinal dalam kucing

Hernia inguinal pada kucing – pertentangan organ-organ peritoneal melalui kanal inguinal. Selalunya berlaku pada kucing daripada pada kucing. Sebagai contoh, dalam kucing hamil, uterus memasuki kantung hernia.

Gejala

Penampilan di pangkal paha (antara puting terakhir dan pinggir depan tulang kemaluan) penonjolan, bulu lembut dan tidak menyakitkan.Hernia inguinal unaligned, serta umbilical, hilang apabila ditekan. Apabila dilanggar, pembentukan menjadi padat dan menyakitkan. Haiwan ini menjadi gelisah dan sering menyentuh kawasan hernia.

Rawatan

Pemeriksaan dan rawatan hernia inguinal hanya boleh dilakukan oleh doktor haiwan. Sebagai peraturan, hernia inguinal dirawat oleh campur tangan pembedahan dengan menyuburkan saluran.

Hernia perineal

Hernia perineal adalah satu bantahan unilateral atau dua hala di bawah dubur pada kucing dan di bawah celah genital dalam kucing. Pembentukannya lembut dengan sentuhan dan tidak menyakitkan. Jika anda menaikkan kucing oleh forelimbs, hernia akan bertambah besar, dan dengan menaikkan haiwan oleh anggota belakang anda dapat melihat bagaimana pembentukan hernia hilang.

Rawatan

Pelanggaran hernias perineal, sebagai peraturan, tidak berlaku, oleh itu, dengan ukuran kecil, hernia diamati tanpa menerapkan apa-apa langkah terapeutik. Untuk hernia bersaiz besar dan sederhana, pembaikan hernia dilakukan di bawah anestesia umum.

Sembelit lazim dalam kucing, gangguan kencing, penghantaran kerap, trauma, pembedahan, dan kecenderungan genetik menyumbang kepada kemunculan hernias.Berdasarkan maklumat ini, untuk pencegahan hernia, adalah perlu untuk merawat dan mencegah penyakit saluran gastrousus, sistem kencing, melindungi haiwan dari kecederaan, untuk menyediakan penjagaan yang betul dan pemeriksaan teratur di rumah dan di doktor haiwan.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: