๐Ÿˆ Berapa banyak kucing tidur setiap hari?

Berapa jam tidur kucing setiap hari?

Sentiasa berada dalam keadaan tidur adalah norma untuk kucing dan tidak menunjukkan adanya penyakit atau patologi. Malah, hakikat bahawa kucing tidur setiap hari selama kira-kira 15-20 jam – bergantung kepada umur – tidak boleh dipanggil impian dalam pemahaman manusia biasa. Otak haiwan berfungsi dengan aktif seperti dalam keadaan bangun, menganalisis alam sekitar untuk kehadiran bahaya dengan bantuan pancaindera. Kucing tidur sensitif dan bersedia untuk bangun pada bila-bila masa. Oleh itu, tidur di kucing agak cetek, sering memberi laluan untuk bangun tempoh dan lebih seperti tidur siang.

  • 1. Berapa banyak anak kucing tidur?
  • 2. Norma untuk kucing dewasa dan tua
  • 3. Tidur sebagai penunjuk kandungan berkualiti

1 Bagaimana banyak kucing tidur?

Bagi anak kucing yang baru lahir, tidur, yang berlangsung selama 22 jam atau sehari, adalah norma: kerana pelbagai aktiviti fizikal mereka tidak terlalu luas disebabkan oleh umur dan kawalan ibu, mereka harus tidur terus, hanya sekali-sekala bangun untuk makan, dan tunggu sampai tubuh mereka akan menjadi lebih kuat.

Tidur adalah salah satu faktor penting yang mempengaruhi pembentukan organisma yang sihat. Bagi semua anak kucing, masa tidur adalah individu dan bergantung kepada baka dan struktur fisiologi, jadi tidak perlu bimbang bahawa anak kucing tidur begitu banyak.

Tidur hampir tidak terputus dari anak kucing sehingga 22-24 jam sehari harus membimbangkan hanya jika gejala seperti kekurangan selera makan lengkap, keengganan makan, kelesuan, dan keengganan untuk bergerak berlaku. Hanya dalam agregat, tanda-tanda ini menunjukkan haiwan kesayangan mempunyai masalah kesihatan.

Juga, tidur adalah sejenis pengenalpastian sama ada haiwan menerima makanan yang mencukupi: jika selepas makan, anak kucing segera tidur, ini menunjukkan bahawa dia mempunyai susu yang cukup dari ibu. Sekiranya anak kucing itu terjaga dan bosan, maka anda harus memberi makan kepadanya tambahan.

Lebih hampir 2-3 bulan, anak kucing mula bergerak secara bebas dan mengembangkan dunia di sekeliling mereka tanpa bantuan kucing ibu. Aktiviti fizikal mereka, rasa ingin tahu dan keinginan untuk menerokai setiap sudut wilayah yang mereka tawarkan, meningkat, dan masa tidur berkurang sedikit hingga 20-21 jam.

MengesyorkanPenghormatan kucing di Mesir purba – fakta menarik

2Norma untuk kucing dewasa dan tua

Kucing dewasa yang sihat perlu tidur lebih sedikit daripada anak kucing kecil. Kadar purata tempoh tidur mereka berbeza-beza dari 12 hingga 20 jam sehari. Tetapi, seperti dalam kes anak kucing, segalanya adalah individu untuk setiap haiwan individu dan bergantung kepada ciri dan bakanya.

Untuk kucing yang lebih tua, ia adalah normal untuk tidur walaupun sebelum jam 24: pada usia lanjut, semua keperluannya akan dikurangkan lagi kepada apa yang dia alami pada masa kanak-kanak, kerana tahap aktiviti fizikal dan minat dalam permainan luar dengan pemilik dikurangkan. Tidur haiwan tua boleh mengganggu hanya untuk menghilangkan rasa lapar. Dan ini juga adalah norma: umur mengambil tol.

Sekiranya mobiliti kucing dan penginapan tetap dalam keadaan tidur mengganggu anda terlalu banyak, anda boleh membuat temujanji dengan seorang doktor haiwan dan menunjukkan haiwan tersebut kepada pakar.

Banyak masa dalam mimpi dibelanjakan oleh haiwan yang baru-baru ini mengalami penyakit yang serius atau operasi pembedahan, dan kucing hamil. Mereka begitu memulihkan dan menggerakkan kuasa, jadi adalah berfaedah untuk menyediakan mereka dengan suasana yang tenang. Tidak perlu mengganggu mereka sekali lagi.

3Son sebagai penunjuk kandungan berkualiti

Seperti yang dinyatakan di atas, tidur berfungsi sebagai pengecam unik dan menunjukkan sama ada kucing menerima makanan yang mencukupi.Di samping itu, tidur juga menunjukkan sama ada haiwan itu mengalami tekanan atau tidak. Jika haiwan itu takut dengan sesuatu atau merasakan apa-apa ancaman terhadap kehidupannya, ia tidak akan tidur semasa rumah tangga terjaga: ia akan lebih suka bersembunyi di suatu tempat atau menunggu sehingga semua orang tidur. Tingkah laku semacam itu berbahaya bagi jiwa kucing dan penuh dengan akibat seperti:

  • penurunan berat badan yang tajam;
  • kemunculan kegelisahan dan agresif yang berlebihan terhadap orang lain;
  • perkembangan pelbagai penyakit saraf.

Adalah perlu untuk membetulkan keadaan dengan segera. Untuk memulakan, adalah perlu untuk menentukan jenis kerengsaan yang menyebabkan stres kepada kucing – ia boleh menjadi haiwan kesayangan baru, kanak-kanak atau orang asing. Maka ia perlu untuk melindungi haiwan kesayangan dari tindakan yang menjengkelkan dan untuk mengatur tempat, sebaik-baiknya yang terpencil, di mana ia dapat berehat sepenuhnya tanpa merasa penindasan dan bahaya terhadap hidupnya.

Selain itu, anda boleh berunding dengan doktor haiwan, yang, jika perlu, akan menetapkan kursus sedatif untuk haiwan itu.

Bagi setiap baka dan wakil individu, terdapat norma individu untuk tempoh tidur, jadi tidak perlu risau tentang hakikat bahawa kucing tidur terlalu banyak masa setiap hari.Sekiranya haiwan kesayangan terganggu, ia akan disertai dengan gejala yang disertakan.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: