๐Ÿˆ Leopard cat (Bengali): Leopard cat breed

Bengal atau kucing leopard – haiwan peliharaan dengan nenek moyang liar

Populariti Bengal atau kucing leopard telah meningkat dengan ketara sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Walau bagaimanapun, baka ini pertama kali didaftarkan di organisasi felinologi pada tahun 1991, sebelum itu, penciptanya telah mengalami penganiayaan dari rakan sekerja dan beberapa percubaan yang tidak berjaya dalam pembiakan. Cinta untuk kucing ini disebabkan oleh penampilan asalnya dan perangai yang terang.

  • 1. Penampilan kucing Bengal sebenar
  • 2. Wool dan warna
  • 3. Watak
  • 4. Sejarah baka
  • 5. Kesihatan dan penyakit biasa
  • 6. Pemilihan
  • Tunjukkan semua

1 Penampilan kucing Bengal ini

Perwakilan baka ini berkembang menjadi saiz sederhana dan besar. Kucing biasanya berat 6-8 kg, tetapi terdapat spesimen sehingga 12 kg. Perempuan betina lebih licin dan sedikit lebih kecil: 4-6 kg.

Dari kejauhan, bengal mudah dikelirukan dengan macan tutul kecil: corak jeruk yang sama pada bulu, badan yang kuat dan berotot, gaya lancar dan pergerakan yang yakin.

Kepala kucing Bengal mempunyai bentuk baji yang tajam, yang dipersempit dengan muncung. Dalam profil, anda dapat melihat dahi sedikit cembung dan peralihan lancar ke hidungnya. Di pad kucing dengan vibrissae (kumis) dinyatakan. Telinga kecil dan lebar, dengan bulat dan tanpa sikat. Bulu bulu pendek tumbuh di sempadan dalaman.Mata adalah bulat atau dengan kecenderungan bujur, terletak pada sudut dari jembatan hidung ke pangkal telinga.

Tubuh bengal dipanjangkan, tulangnya kuat, dan kaki belakangnya sedikit lebih tinggi daripada bahagian depan. Ekor adalah panjang sederhana dengan pangkalan tebal, hujungnya dibulatkan. Kucing ini mesti berotot, yang dianggap sebagai sifat keturunan yang penting. Kemunculan bengal menjadikannya tidak seperti kucing domestik yang biasa.

MengesyorkanSerengeti kucing: keterangan baka, watak

2Wool dan warna

Rambut kucing Bengal dewasa pendek, bersebelahan dengan badan. Strukturnya nipis dan lancar, tebal dan berkilat dalam individu yang sihat. Kadang-kadang terdapat anak kucing dengan rambut panjang, dengan 9-10 bulan ia mesti lulus, jika tidak ia dianggap perkahwinan baka.

Dari nenek moyang liar, kucing Bengal mewarisi warna yang cerah. Terdapat beberapa jenis lukisan:

  • dilihat;
  • marmar.

Tempat yang dikehendaki dengan sempadan gelap. Kehadiran mereka di perut adalah wajib, dan terdapat juga tanda putih di atasnya. Tempat di leher dan dada bergabung ke dalam kalung, terutama yang dihargai dengan bentuk seperti rama-rama. Di atas hidung angka itu membentuk huruf "M", seperti pada semua kucing yang berjejal atau bertelanjang.

Taraf baka menunjukkan warna latar belakang yang dibenarkan, saiz dan bentuk lukisan, warna bahagian individu badan. Pilihan utama untuk warna bulu Bengal digabungkan dengan corak:

  1. 1. Tabby Brown – latar belakang coklat kuning yang hangat dengan corak yang lebih gelap. Garis besar mata (kontur dalaman gelap), tanda putih di bahagian perut, dagu, dada dan di dalam cakar disambut. Pelapik bibir hitam dan hidung adalah bata-merah, pad kaki yang hitam, seperti hujung ekor.
  2. 2. Seal Lynx Point – pada latar belakang latar belakang yang gelap, pola coklat ketara yang bervariasi. Mata berwarna biru, di bawah kumis rambutnya menjadi cerah, hujung ekor gelap.
  3. 3. Seal Sepia Tabby and Seal Mink Tabby – pada latar belakang latar belakang kuning atau buff cahaya, bintik-bintik coklat yang jelas kelihatan. Mata berwarna kuning atau hijau, pad kaki adalah coklat gelap. Di muka terdapat tompok warna gading.

Sesetengah organisasi felinologi yang mewujudkan piawaian untuk baka kucing masih mengenali beberapa warna:

  • Tabby Hitam;
  • Seal Silver Lynx Point;
  • Seal Silver Sepia Tabby;
  • Seal Silver Mink Tabby.

Ini adalah warna-warna berasap dan perak yang bervariasi. Kucing Bengal seperti ini jarang dan dianggap eksklusif, kerana mereka sangat sukar untuk membiak.

Dalam kucing baka ini 3 hingga 14-16 minggu, corak pudar, menjadi kabur.Kesannya dipanggil "berperingkat" dan muncul disebabkan oleh gen kucing harimau liar. Anak-anak mereka menyesuaikan diri dengan alam sekitar untuk menjadi tidak dapat dilihat oleh musuh. Dengan 12 bulan kehidupan anak kucing, tahap semakin hilang, gambar itu mengambil kecerahan dan tidak akan hilang lagi.

MengesyorkanKucing Bengal: keterangan baka, saiz dan berat

3 Watak

Kucing Bengal – haiwan kesayangan yang berdedikasi dan bebas.

Dia mempunyai perangai yang seimbang, tidak ada pencerobohan, tetapi ada kecenderungan untuk menguasai.

Oleh itu, dalam keluarga besar kembar bengal, terutama lelaki, bertujuan untuk menetapkan peraturannya sendiri dengan bantuan pergaduhan dan tekanan fizikal lain terhadap sanak saudara. Jika tidak, haiwan peliharaan semacam itu tidak menimbulkan masalah: terikat kepada pemilik, suka mengikuti dia di tumit. Ia tidak segera mendekati orang lain dan merawat mereka dengan syak wasangka, tetapi selepas bertarikh, ia memerlukan sebahagian daripada kasih sayang dan perhatian.

Pemilik dan peternak kucing Bengal merayakan cinta mereka untuk air dan bermain-main. Malah orang dewasa tidak kehilangan minat dalam bola, mereka suka membuat syarikat kepada pemiliknya dalam kerja rumah tangga. Benggala sempurna dan tanpa takut naik ke ketinggian yang menyebabkan pemiliknya mengehadkannya di angkasa.Kucing-kucing ini dengan keseronokan dan pengetahuan tentang memburu untuk tikus kecil, kadal dan burung.

MengesyorkanCornish Rex: penerangan baka dan sifat kucing

4 Sejarah baka

Nenek moyang utama Bengal – kucing liar Asia liar.

Pelbagai haiwan ini sangat luas: dari Thailand ke rantau Amur di Rusia. Menariknya, semakin selatan mereka hidup, semakin hangat bayangan bulu mereka. Di kawasan utara kucing macan tutul rambut perak. Ia adalah dari mereka yang Bengals mewarisi corak pada penutup, bentuk kepala yang tidak teratur dan badan yang kuat.

Kucing Bengal dalam bentuk mereka sekarang muncul pada tahun 1980, tetapi kerja pembiakan mereka bermula 17 tahun lebih awal. Pakar pembiakan masa depan, Jane Mill, membawa kucing leopard Asia liar yang pertama ke Amerika Syarikat dan menetapinya bersama kucing hitam kucing. Mereka dilahirkan anak kucing, yang mana di mana Jane Mill telah merancang untuk digunakan untuk pembiakan Bengal.

Kerana keadaan keluarga, dia terpaksa melupakannya untuk sementara waktu, tetapi selepas puluhan tahun dia menyambung semula kerja pembiakannya bersama rakan sejawat biolognya. Jadi, pada tahun 1980, dunia memperkenalkan kucing Bengal pertama, untuk pembiakan yang menggunakan baka berikut:

  • kucing leopard asia liar;
  • kucing kandang;
  • Mau;
  • burma

Kucing Outbred telah dipilih oleh pelbagai kriteria, tetapi mereka menyampaikan watak mereka, sesuai untuk teman dalam negeri. Mau dan Burma Jane Mill digunakan dalam pembiakan kepelbagaian genetik dan mendapatkan warna leopard baru.

Jane Mill dituduh mengejek haiwan, dikatakan dia membiak anak kucing "tidak perlu" dan membiak baka lain. Pada tahun 1991, usaha beliau dimahkotai dengan kejayaan dan sekarang Bengals adalah peserta penuh dalam pameran. Mereka sangat popular di kalangan penternak profesional dan pemilik biasa.

Hibrid lelaki kucing harimau Asia dan kucing kumbang sederhana adalah mandul sehingga 3 generasi. Oleh itu, hanya hibrida wanita yang terlibat dalam pembiakan.

Nama baka adalah konsonan dengan "nama" kedua kucing harimau Asia (lat.Prionailurus bengalensis). Masih mereka dipanggil kucing Bengal liar.

Pengasas baka berjaya mendapatkan ternakan dengan ciri khas hanya dalam 30 tahun. Selebihnya kucing tidak dapat membanggakan tempat yang terang dan terang, rambut berkilat dan kepala yang tidak biasa.

5Health dan penyakit biasa

Kucing Bengal tergolong dalam baka dengan kesihatan yang baik, yang dikuatkan melalui kerja pembiakan yang teliti, tanggungjawab penternak dan sebilangan kecil wakil.Dalam baka kadang-kadang penyakit keturunan berlaku:

  • kekurangan pyruvate kinase;
  • atrofi retina progresif;
  • kardiomiopati hipertropik.

Hari ini, ujian dijalankan untuk mengenal pasti gen penyakit ini. Tidak semua kucing dengan mereka terdedah kepada penyakit, tetapi jika pasangan itu dipilih secara salah, pembawa memberi anak sakit.

Apabila memilih anak kucing baka Bengal, adalah penting untuk memberi perhatian kepada silsilah mereka. Sekiranya peternak menjaga haiwan peliharaannya, dia menjalankan semua ujian yang diperlukan dan tidak mengikat dua pembawa gen yang sama atau individu yang sakit.

6 Pembiakan

Keindahan kucing Bengal adalah menarik, tetapi tidak ada had untuk kesempurnaan, oleh itu pelbagai warna rupa eksotik baka berkembang dan berkembang oleh penternak.

Pakar sentiasa berusaha mengembangkan warna-warna baru kulit bulu. Ia mendapat nuansa yang berbeza: dari biru hingga hangat kuning, varian salji putih atau titik warna (seperti orang-orang Siam dan eksotik) juga popular.

Benggala dihargai kerana rupa dan watak mereka. Dalam gen mereka mengalir darah wakil-wakil haiwan yang eksotik. Haiwan peliharaan semacam itu sesuai untuk menyimpan di sebuah apartmen biasa, tidak memerlukan penjagaan khas.Mereka menjadi dilampirkan kepada pemilik dan ahli keluarganya, sehingga usia tua mereka tetap suka bermain dan ingin tahu. Mereka semua lebih berminat dengan dunia profesional kucing dan amatur.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: