๐Ÿˆ Menyesuaikan kucing ke rumah baru - bagaimana untuk membantu

Bagaimana untuk menyesuaikan kucing ke rumah baru?

Pemilik haiwan peliharaan bertanggungjawab terhadapnya dan harus memberi mereka penjagaan yang baik, diet seimbang, perhatian dan penjagaan yang mencukupi. Jika kucing muncul di dalam rumah, ia mengambil sedikit masa untuk membiasakan diri dengan persekitaran baru. Bagaimana untuk menyesuaikan kucing ke rumah baru akan menggesa artikel ini.

Kandungan

  • Penyesuaian Kitty
    • Bagaimana untuk membantu membiasakan anak kucing ke rumah baru:
  • Adaptasi Cat

Untuk haiwan di rumah baru semuanya baru: perabot, bau, bunyi, orang, haiwan lain.

Apa yang menentukan tempoh penyesuaian:

  • Umur (kucing, anak kucing). Adaptasi kucing dewasa lebih rumit berbanding dengan kucing.
  • Sifat haiwan kesayangan itu.
  • Rawatan yang betul.

© shutterstock

Penyesuaian Kitty

Adalah disyorkan untuk meringankan anak kucing dari ibu dan memindahkannya kepada pemilik baru selepas 2 bulan. Perkara utama untuk haiwan kesayangan baru adalah untuk menyediakan keperluan utama: keselamatan, makanan, tidur. Sebelum anak kucing muncul di rumah, perlu membeli dulang dengan pengisi dan spatula, makanan dan mangkuk, pengikis.

Pilihan terbaik adalah untuk memindahkan anak kucing ke apartmen baru pada hujung minggu, kerana disarankan untuk tidak membiarkan dia sendirian dalam beberapa hari pertama untuk penyesuaian yang lebih baik.Adalah dinasihatkan untuk membawa binatang itu di dalam pembawa supaya ia tidak menjadi takut dan tidak membahayakan dirinya sendiri. Di rumah baru, biarkan pembawa terbuka di dalam bilik dan tunggu sehingga kucing keluar sendiri. Pertama, kucing boleh dibongkar di sudut atau bersembunyi di bawah katil. Kita perlu memberinya masa untuk membiasakan diri dan tidak takut untuk meninggalkan tempat perlindungan. Penyesuaian cepat anak kucing di rumah baru bergantung pada pemiliknya dan sikapnya yang penuh perhatian terhadap hewan peliharaan.

Bagaimana untuk membantu membiasakan anak kucing ke rumah baru:

  • Jangan menakutkan kanak-kanak dengan bunyi tajam dan kuat.
  • Berikan anak kucing yang mengendus dan terokai wilayah apartmen. Pada hari pertama, batasi penginapan anda di bilik yang sama (supaya dia sentiasa memandang penuh pemiliknya) dengan makanan dan dulang tandas, kemudian secara beransur-ansur membiarkan mereka membiasakan diri ke seluruh apartmen.
  • Tandai tempat di mana terdapat mangkuk dengan makanan dan dulang. Hari pertama, jika perlu, tunjukkan kepadanya cara atau membawa ke tempat tersebut. Selalunya anak kucing terbiasa dengan dulang. Sekiranya kesukaran timbul dan haiwan itu mula menyentuh kaki, dapatkan gementar dan tahi, anda perlu membawanya ke dulang. Dalam hal keperluan mengatasi tidak berada dalam dulang, dalam hal apapun, jangan memarahi bayi.Adalah dinasihatkan agar tidak meletakkan dulang di sebelah mangkuk makanan.
  • Tanya pemilik sebelumnya untuk pengisi sedikit untuk dulang dan tuangkan ke dalam dulang baru supaya anak kucing itu akan mencium tandasnya.
  • Adalah penting untuk melampirkan perhatian yang cukup kepada anak kucing: bermain dengan dia, besi untuk bercakap, supaya dia dapat digunakan untuk suara pemilik. Pada hari-hari awal, jika kucing tidak keberatan, sering membawa tangan mereka.
  • Beli katil atau melengkapkan tempat istimewa untuk tidur. Jika anda tidak cukup muda untuk mengajar haiwan kesayangan anda tidur di tempat tidur yang berasingan, maka dia akan tidur dengan pemilik sepanjang masa.
  • Belajar dari bekas pemilik mengenai jenis (makanan kering, basah, makanan buatan sendiri) dan diet dan dos.
  • Untuk membiasakan menggunakan kogtetochka. Letakkan sebaik mungkin di dekat katil. Selepas tidur, bawa kucing ke jawatan.
  • Beli mainan khas di kedai haiwan peliharaan: bola, tikus, bulu. Tanya pemilik mainan kegemaran sebelumnya.
  • Perhatikan di mana kucing bersembunyi, dan biarkan akses ke tempat ini.
  • Mengasingkan wayar dan peralatan, jangan tinggalkan bahan-bahan toksik yang boleh diakses.
  • Pada hari-hari awal, dinasihatkan supaya tidak membiarkan anak kucing keluar dari penglihatan, kerana ia tidak lagi terbiasa dengan persekitaran baru dan mungkin cedera.

Mengikuti peraturan mudah ini, adaptasi kucing akan lebih cepat.Biasanya anak kucing akan menjadi tidak disengajakan selama 2-3 hari pertama, makan dengan buruk (atau enggan makan), tidur, tidak pergi ke tandas, tetapi selepas seminggu dia akan mendapat selesa di rumah baru. Jika keadaan ini bertahan lebih lama – ini adalah sebab untuk menghubungi doktor haiwan, kerana ia mungkin menunjukkan penyakit.

Adaptasi Cat

Kemunculan kucing dewasa di dalam rumah boleh disebabkan oleh pelbagai sebab.:

  • Dijumpai di jalan dan memutuskan untuk menampung kucing yang sesat.
  • Memberi saudara mara.
  • Dibeli di pasaran atau di peternak.

Kucing adalah haiwan teritorial, jadi perubahan perumahan untuk mereka adalah tekanan yang besar. Pemilik perlu bersabar dalam proses ini dan tidak mengharapkan dari haiwan peliharaan yang membiasakan diri ke rumah baru akan lulus dengan cepat. Kucing dewasa dengan watak dan tabiat yang sudah terbentuk semakin sukar dan menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Terutama jika terdapat haiwan atau anak-anak lain di rumah baru ini.

© shutterstock

Bagaimana untuk membantu kucing membiasakan diri dengan apartmen baru:

  • Jika kucing berada di rumah dan ada peluang, maka tanya pemilik sebelumnya untuk mangkuk, dulang, mainan kegemaran, yang telah menjadi biasa. Bau asli akan membantu dengan cepat menyelesaikannya.
  • Jika kucing diambil dari jalan, anda perlu membeli di kedai haiwan kesayangan semua perkara yang perlu (sama seperti anak kucing).Pastikan untuk menunjukkan doktor haiwan bahawa dia memeriksa haiwan itu untuk kehadiran kutu, ubat anthelmintik yang ditetapkan dan vaksin.
  • Ketahui tentang tabiat pemakanan keluarga yang lalu. Jika kucing itu tiada tempat tinggal, dia akan gembira dengan apa-apa makanan.

Memberi penjagaan dan perhatian, pemiliknya akan membantu haiwan kesayangannya menyesuaikan diri dengan rumah baru.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: