๐Ÿˆ Bagaimana dan bagaimana untuk membersihkan telinga kucing, seekor kucing. Adakah saya perlu menyentuh telinga anak kucing

Bagaimana untuk membersihkan telinga kucing, seekor kucing

Untuk melindungi kucing anda dari penyakit telinga, anda harus memeriksa secara sistematik mereka, dan jika mengesan kotoran (palam sulfur, pertumbuhan berwarna gelap), segera memulakan pembersihan.

Adakah saya perlu menyentuh telinga anak kucing?

Sebagai peraturan, keperluan untuk prosedur ini berlaku setiap 2 minggu. Sejak membersihkan telinga tidak menyebabkan semangat kucing hebat, sebelum proses bermula, anda perlu melancarkan haiwan kesayangan anda. Cara termudah untuk melakukan ini adalah untuk membelokkan haiwan itu dengan tuala besar atau selimut, supaya kepala kucing sahaja tetap bebas.

Bagaimana untuk membersihkan telinga kucing?

Pembersihan sangat perlu dilakukan dengan berhati-hati yang melampau supaya tidak merosakkan gendang telinga kucing. Oleh itu, adalah bernilai menolak penggunaan apabila membersihkan kapas. Lebih selamat menggunakan swab kapas atau cakera untuk tujuan ini, atau bahkan jari anda sendiri yang dibalut dengan kain kasa atau kapas.

Adapun pembersih telinga kucing, hari ini di farmasi ada banyak pilihan lotion veterinar yang mengandungi bahan yang melembutkan lilin telinga. Untuk pembersihan pencegahan biasa, anda perlu memilih alat yang paling sesuai untuk kucing anda.Anda juga boleh menggunakannya sayur sayuran atau minyak bayi yang dipanaskan.

Membersihkan telinga kucing cukup mudah. Bengkokkan telinga kucing dengan lembut dan dalam gerakan pekeliling yang diarahkan ke luar untuk keluar dari telinga telinga, lapkan auricle, membersihkannya daripada palam sulfur dan kotoran. Lap bersih kotoran di permukaan, kemudian teliti tuangkan saline steril (NaCl 0, 9%) ke dalam saluran auditori luaran.

Jangan titisan cecair yang menjengkelkan: cuka, bahan yang mengandungi alkohol, hidrogen peroksida. Segera urut asas telinga selama beberapa minit dan kemudian biarkan kucing menggelengkan kepalanya. Prosedur ini berulang sehingga cairan yang mengalir dari telinga adalah jelas.

Selepas menyelesaikan proses pembersihan, letakkan permukaan dalam dengan pad kapas untuk mengelakkan sebarang cecair sisa di telinga.

Sekiranya diperhatikan bahawa kucing terus menggelengkan telinganya, tercalarnya, maka, kemungkinan besar, ia telah mendapat pincers telinga. Dalam kes ini, lebih baik mencari bantuan daripada doktor haiwan.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: