๐Ÿˆ Bagaimana untuk memberi makan anak kucing yang baru lahir tanpa kucing di rumah?

Bagaimana dan bagaimana untuk memberi makan anak kucing tanpa kucing di rumah?

Apabila anak kucing yang baru lahir ditinggalkan tanpa ibu, agak sukar untuk meninggalkannya. Masalah utama adalah memberi makan. Sistem pencernaan bayi sangat sensitif, dan organisma yang baru lahir memerlukan semua nutrien yang diperlukan. Sekiranya ada kucing yang baru dilahirkan di tempat yang berhampiran, maka anda boleh meletakkan anak kucing di atasnya untuk masa makan. Ini adalah pilihan terbaik, tetapi kemungkinan ini jauh dari biasa. Oleh itu, sering kebimbangan mengenai pertumbuhan kucing kecil jatuh pada bahu seseorang. Untuk memberi makan seekor anak kucing tanpa kucing, anda perlu sangat memperhatikan semua nuansa dan nasihat seorang doktor haiwan.

  • 1. Peraturan pemakanan
    • 1.1. Bagaimana untuk membuat campuran di rumah?
    • 1.2. Mod pemakanan
  • 2. Petua berguna

1 Kaedah pemakanan

Idea untuk memberi makan bayi dengan hanya susu lembu lebih baik dibiarkan. Ia tidak dapat menggantikan ibu. Sebagai contoh, ia mengandungi separuh banyak protein yang diperlukan untuk pertumbuhan dan pembangunan. Dan susu lembu dalam bentuk tulennya sering menyebabkan reaksi alahan dan masalah dalam saluran gastrousus. Untuk bayi baru lahir, gangguan seperti di dalam tubuh boleh membawa maut.

Pilihan terbaik untuk menaikkan anak kucing adalah campuran khas – pengganti susu kucing. Komposisi mereka hampir sama semulajadi, jadi makanan ini mudah diserap oleh tubuh. Terdapat beberapa pengilang campuran yang paling popular, yang produknya telah lama membuktikan diri mereka di pasaran:

  • Katzenmilch;
  • Beaphar Kitty-Susu;
  • Royal Canin BabyMilk;
  • Gimpet Cat-Milk;
  • Hartz.

Kelemahan mereka hanyalah harga, yang agak tinggi. Tetapi jika anda menganggap bahawa jumlah makanan untuk bayi yang baru lahir tidak terlalu besar, kosnya tidak akan berlebihan.

Di samping itu, dalam setiap kotak mana-mana campuran yang terdapat di dalamnya ada botol yang diberi makan. Adalah sukar untuk menggantikannya dengan sesuatu yang lain. Sudah tentu, ada cara memberi makan anak kucing dari jarum suntikan. Anda boleh mencurahkan makanan secara terus dari mulut ke mulut bayi, tetapi kaedah ini penuh dengan fakta bahawa anak kucing boleh tercekik dan mati lemas. Memakai elastik disuntik pada jarum suntikan dari pipet menghilangkan risiko ini, tetapi proses pemakanan menjadi sangat tidak selesa. Oleh itu, lebih baik menggunakan sebotol, yang juga boleh dibeli di farmasi veterinar.

MengesyorkanPengganti susu kucing untuk anak kucing: bagaimana memilih dan memasak dengan betul?

1.1 Bagaimana untuk membuat campuran di rumah?

Sekiranya pengganti susu kucing yang siap sedia tidak ada untuk sebab tertentu, maka ia boleh digantikan dengan campuran yang dibuat sendiri. Terdapat beberapa resipi dengan komposisi optimum.

  1. 1. Campuran sejagat. Campurkan 200 ml air masak panas, 800 ml susu pekat tanpa gula dan satu sendok makan tulang. Campurkan dengan teliti sehingga benjolan benar-benar hilang, ia adalah yang paling mudah untuk melakukan ini dengan memukul. Kemudian ketegangan, bawa campuran ke suhu 36-38 ° C dan berikan anak kucing itu.
  2. 2. Campuran telur. Campurkan 200 ml susu lembu dengan dua kuning telur dan satu sudu teh minyak sayuran, jatuhkan vitamin Tetravit atau Trivit ke dalam campuran yang disediakan.
  3. 3. Campuran nutrisi untuk kanak-kanak lemah. Campurkan kuning telur dan 100 ml susu (kandungan lemak 3.2%), tuangkan 20 ml glukosa 5% di sana. Kemudian masukkan salah satu komponen tambahan kepada campuran: dari 0.1 hingga 0.3 ml Tetravita, Vetom pada hujung pisau, setengah sudu teh minyak yang tidak dimeterikan atau 2 sudu campuran kering untuk bayi manusia "Nutrilon Fermented Milk". Asas kuning telur, susu dan glukosa boleh disimpan selama sehari, dan suplemen dibuat hanya sebelum makan. Kemudian campuran hendaklah disalirkan dan dipanaskan hingga 36-38 ° C.
  4. 4.Campurkan Scott. Campurkan 50 gram susu lembu dan 15 gram susu tepung, tambah 3 gram yis kering, 50 gram telur ayam dan telur putih putih, 4 gram glukosa dan 1 gram minyak sayuran. Perlu ada jisim homogen yang perlu dipanaskan hingga 38 ° C. Berat bahan diberikan setiap 1 kg anak kucing.
  5. 5. Campuran Taylig. Ia dibuat dengan teliti mencampurkan 25 g susu lembu, 5 g susu tepung, 2 g glukosa dan 1 g vitamin tambahan. Sebelum memberi makan, suhunya juga perlu dibawa ke 38 ° C.

MengesyorkanMerawat kucing: pilihan produk dan penyediaan makanan di rumah

1.2 mod makan

Seperti mana-mana kanak-kanak, anak kucing untuk pembangunan normal memerlukan diet yang ketat. Jumlah penyusuan dan selang antara mereka bergantung kepada umur.

  • Bayi yang baru lahir dan anak kucing yang berusia seminggu harus makan 6 kali sehari. Makan berlaku setiap 3 jam, termasuk waktu malam. Jumlah campuran yang dimakan setiap hari hendaklah dari 25 hingga 33 ml.
  • Dengan kucing dua minggu lebih mudah, makan malam boleh dikeluarkan, meninggalkan hanya 4 hari. Dos harian campuran antara 45 hingga 55 ml.
  • Pada 3 minggu, bayi makan tiga kali sehari, memakan 75-85 ml campuran setiap hari.
  • Kucing empat minggu dan bulanan juga makan tiga kali sehari, tetapi jumlah harian campuran meningkat, kini ia berbeza dari 105 hingga 115 ml.

Volum harian tertentu campuran harus ditentukan secara individu dalam setiap kes, dengan fokus pada tingkah laku dan keadaan anak kucing. Sekiranya bayi lapar selepas memberi makan, dia akan mencicit, bimbang dan menghisap jari-jarinya yang terulur. Kitty yang makan dengan baik tidur dengan tenang.

Anda juga harus memberi perhatian kepada petang kerusi:

  • najis cecair kuning bermakna bahawa jumlah makanan sedikit melebihi apa yang diperlukan;
  • najis kehijauan – terlalu berlebihan;
  • kelabu menunjukkan pemakanan berlebihan yang berterusan.

Jika pemakanan, sebaliknya, tidak cukup, maka mudah diperhatikan kerana keletihan kucing dan kekurangan berat badan. Berat badan perlu berkembang dengan cepat. Terdapat piawaian berat biasa bagi anak kucing:

  • 0-7 hari – 110 gram;
  • 14 hari – 200 g;
  • 21 hari – 300 g;
  • 28-35 hari – 370 g;
  • 42 hari – 450 gr.

Sudah tentu, piawaian ini sesuai untuk kucing saiz biasa. Untuk Maine Coons, contohnya, angka-angka akan agak berbeza. Dalam kes sedemikian, adalah perlu untuk memberi tumpuan kepada norma-norma yang khusus kepada baka tertentu.

Pada usia empat minggu, anda boleh mula memasuki makanan haiwan kesayangan lebih banyak makanan dewasa.Pertama, susu bubur, maka daging cincang yang diolah haba harus ditambah secara beransur-ansur kepada mereka. Lama kelamaan, peningkatan jumlah bubur digantikan oleh daging. Pada usia dua bulan, anak kucing itu sepenuhnya beralih kepada makanan bebas, campuran itu boleh dibuang dan sayur-sayuran boleh ditambah kepada diet.

MengesyorkanSeorang anak kucing muncul di rumah – bagaimana dan bagaimana untuk memberi makan?

2 Tips Berguna

Memberi makan akan lebih mudah dan akan memberi kesan maksimum jika anda mengikuti beberapa peraturan penting:

  • sebelum prosedur pemakanan, tangan harus dibasuh dengan teliti agar tidak mencetuskan perut yang mengganggu;
  • sebotol atau bekas lain dari mana bayi akan dimakan mestilah disterilkan sebelum setiap makanan, untuk ini mereka direbus selama 5-15 minit;
  • anda boleh menyemak suhu campuran bukan sahaja dengan termometer, tetapi hanya dengan menjatuhkannya pada pergelangan tangan anda: kulit sensitif di tempat ini pasti akan menunjukkan jika ia tidak terlalu panas;
  • untuk memanaskan makanan untuk anak kucing, sebaiknya tidak dalam gelombang mikro; pilihan terbaik ialah meletakkan botol di dalam mangkuk air panas;
  • semasa memberi makan, bayi perlu berada dalam kedudukan yang terdedah, perut ke bawah, yang terbaik untuk menyimpannya di telapak tangan anda;
  • biasanya haiwan peliharaan itu sendiri merebut puting, tetapi jika ia berlaku sebaliknya, anda perlahan-lahan membuka mulutnya dan memasukkan puting, setelah memerah setitik campuran ke spannya;
  • merangsang refleks menghisap akan membantu strok cahaya di dahi atau belakang;
  • dalam proses makan anda tidak perlu menekan botol itu, anak kucing itu harus menghisap campuran itu sendiri;
  • jika dia enggan makan, ia biasanya bermaksud kenyang, tetapi apabila ini berlaku secara kerap, dan sementara anak kucing itu sentiasa bergetar dan bimbang, maka anda perlu menukar campuran atau menunjukkan kepada doktor haiwan itu;
  • selepas makan bayi, anda perlu memegang "lajur" dan tunggu sehingga ia membatalkan udara tambahan;
  • selepas setiap makan, perlu melakukan urutan perut dengan pad kain kasa basah, menekan tidak boleh terlalu kuat, akibatnya anak kucing harus buang air besar.

Menggantikan kegemaran haiwan kesayangan tidak mudah, terutama pada minggu pertama. Tetapi hasilnya akan menjadi hewan peliharaan yang sihat, cantik dan luar biasa.

Kucing dewasa yang dibesarkan tanpa seorang ibu mampu memahami persefahaman bersama dengan pemiliknya. Mereka akan memberikan banyak kehangatan dan positif kepada seluruh keluarga.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: