๐Ÿˆ Kucing berhenti pergi ke dulang: apa yang perlu dilakukan, alasannya

Apa yang perlu dilakukan jika kucing berhenti ke dulang?

Binatang dilatih untuk dulang sebaik sahaja ia muncul di dalam rumah. Ini biasanya tidak menjadi masalah. Tetapi terdapat kes-kes apabila seekor haiwan kesayangan yang berada di dalam dulang untuk masa yang lama tiba-tiba menolaknya. Pembersihan yang berterusan, lantai pembasuhan, permaidani dan perabot pembersihan, bau yang tidak menyenangkan membawa banyak emosi negatif kepada pemilik, jadi penting untuk mengetahui sebab untuk kelakuan ini. Banyak faktor boleh mempengaruhi kebiasaan haiwan kesayangannya, yang sebahagian besarnya tidak memperlihatkan diri mereka secara lahiriah.

  • 1. Cat mengabaikan dulang: sebab tingkah laku dan psikologi
  • 2. Atmosfer dan bau
  • 3. Memilih dulang untuk haiwan kesayangan
  • 4. Kucing sampah
  • 5. Tekanan, persaingan dengan haiwan lain
  • 6. Faktor perubatan
  • 7. Kucing tidak masuk ke dalam dulang dengan cara yang kecil.
  • 8. Binatang tidak pergi ke dulang dengan cara yang besar.
  • 9. Apa yang perlu dilakukan jika kucing mengelakkan dulang
  • Tunjukkan semua

Kucing mengabaikan dulang: sebab perilaku dan psikologi

Sekiranya haiwan peliharaan kerap melawat dulang itu untuk masa yang lama untuk melegakan keperluannya, dan kemudian tiba-tiba menolaknya, alasannya perlu menarik perhatian. Hanya kucing tidak akan mengubah tabiat mereka. Binatang tidak akan pergi ke tandas di tempat yang salah dari kecemburuan, kebencian, membalas dendam, masalah kemalasan atau ingatan.Walaupun ini adalah persis berapa banyak pemilik haiwan merasa ketika berhadapan dengan masalah ini.

Faktor-faktor ini tidak berkaitan dengan keadaan sebenar untuk menukar tempat untuk tandas, jadi jika anda menghukum binatang itu, ia tidak akan membantu untuk membetulkan keadaan. Sebaliknya, ia akan memperburuknya lagi, kerana haiwan kesayangan akan mengalami tekanan yang teruk. Tetapi ada banyak butiran lain yang sangat penting bagi kucing dalam memilih tempat untuk tandas. Satu perkara kecil untuk orang dewasa adalah sebab yang sangat serius bagi anak kucing.

MengesyorkanCara menggunakan sampah kucing kayu

2Pengesan dan bau

Haiwan memerlukan tempat yang terpencil di mana ia dapat menampung keperluan mereka dengan selamat. Dulang mesti ditetapkan supaya kucing sentiasa mempunyai akses kepadanya, tetapi tidak di laluan. Pelbagai bunyi, kehadiran orang atau tempat yang tidak selesa membuat masalah ini. Sekiranya haiwan peliharaan kerap menggunakan dulangnya untuk masa yang lama, tetapi tiba-tiba berhenti, ada kemungkinan bahawa sesuatu yang menakutkan dia pada masa yang salah.

Bau untuk haiwan kesayangan sangat penting; dulang mungkin kelihatan kotor untuk kucing, yang tidak akan membenarkan haiwan yang bersih menggunakannya.Perlu membersihkan tandas kucing secara teratur, tetapi jangan gunakan bau pedas. Bau kimia yang ketara menakutkan haiwan itu, yang sering menjadi sebab penolakan dulang.

Membersihkan tandas itu sendiri dan ruang di sekelilingnya harus dilakukan dengan cara yang neutral agar tidak mengganggu hewan tersebut.

MengesyorkanAntigadin untuk kucing: semakan ubat-ubatan terbaik dan penggunaan alat yang ada

3 dulang pilihan untuk haiwan kesayangan

Dulang itu sepadan dengan haiwan dalam saiz dan ketinggian sisi. Ia sering berlaku bahawa dengan umur haiwan kesayangan perlu mengubahnya menjadi yang lebih besar. Ini berlaku kerana kenaikan berat kucing, ia sememangnya tidak selesa dalam dulang yang terlalu kecil. Ketinggian sisi juga penting, terutama jika haiwan itu dewasa. Masalah dengan sendi atau penyakit lain mungkin menghalang pergerakan itu, ia hanya tidak selesa bagi kucing untuk terus memanjat tepi tinggi, jadi dia menolak dulangnya sama sekali.

Mengubah tandas untuk haiwan tidak selalu menjadi idea yang baik; sesetengah kucing enggan menerima dulang lain. Jika masalah tingkah laku bermula selepas pembelian tandas baru, maka untuk menyelesaikannya, sudah cukup untuk mengembalikan yang lama ke tempatnya. Jika ini tidak mungkin, anda mesti membeli yang sama.Haiwan mungkin tidak menyukai kehadiran kisi, dalam kebanyakan kes ia dikeluarkan.

Binatang tidak selalu menerima bau tandas baru, terutama jika ia diperbuat daripada plastik berkualiti rendah. Apabila memilih dulang anda perlu memberi perhatian kepada kualitinya, produk murah sering mempunyai bau kimia yang kuat. Sesetengah kucing lebih suka dulang tertutup, tetapi sering enggan menggunakannya kerana pintu. Masalah ini diselesaikan dengan mengeluarkan pintu untuk membuat haiwan itu lebih selesa.

MengesyorkanKelebihan dan kelemahan sampah gel silika untuk sampah kucing

4 sampah kucing

Untuk kemudahan dan kebersihan di dalam rumah, kebanyakan pemilik haiwan berkaki empat menggunakan sampah kucing. Mereka datang dalam banyak bentuk, dan tidak setiap orang akan merayu kepada haiwan tertentu. Jika masalah dengan melawat dulang berlaku selepas menukar pengisi, maka anda harus mendapatkan pilihan biasa untuk kucing tersebut. Jika tiada perubahan berlaku, maka anda boleh mencuba pengisi tandas lain sebagai eksperimen.

Anak kucing mungkin tidak sesuai saiz granul. Pilihan yang terlalu besar untuk haiwan kecil tidak dapat diterima,ini berbahaya kerana kerosakan dan ketidakselesaan. Sesetengah kucing secara mutlak menolak pengisi dalam bentuk batu kecil. Di samping itu, dia tidak dapat menampung tugasnya.

Dalam kes penyerapan yang kurang baik dan penghapusan bau yang tidak mencukupi, haiwan kesayangan tidak akan menggunakan tandas untuk kedua kalinya walaupun dengan kebersihan luar dulang.

5Stress, persaingan dengan haiwan lain

Seringkali penyebabnya adalah tekanan biasa. Ini boleh berlaku kerana penempatan semula, lawatan ke doktor haiwan, bunyi bising, kemunculan ahli keluarga atau haiwan baru, perubahan pemandangan dan banyak faktor lain. Apabila masalah timbul, adalah perlu untuk menganalisis semua peristiwa selama 2-3 bulan sebelumnya. Untuk masa yang lama kucing mampu mengatasi trauma psikologi, tetapi tidak selalu dengan hasil yang baik.

Kehadiran beberapa kucing di rumah menyebabkan mereka bersaing dengan satu sama lain. Jarang haiwan kesayangan itu bersetuju dengan dulang biasa, yang menyebabkan kelakuan tidak menyenangkan dalam satu atau beberapa kucing di rumah. Setiap haiwan kesayangan memerlukan dulang sendiri, dan yang terbaik, mempunyai satu cadangan. Tidak semua pemilik kucing mengambil kira ini, jadi haiwan secara berkala melegakan keperluan untuk tempat-tempat yang tidak wajar.Kadang-kadang seekor haiwan peliharaan memilih item tertentu dan bukannya dulang menggunakan sink, almari, tab mandi dan bekas lain di zon akses.

Jika ada masalah dengan melawat dulang, anda perlu menonton anak kucing itu. Bagaimana dia bertindak sebelum menggunakan tandas, segera pergi ke tempat yang salah atau pada mulanya menunjukkan minat dalam dulang. Perlu diperhatikan semua butiran, sama ada binatang itu cuba menggali, mengalami kebimbangan, mengendus, memilih tempat tertentu atau secara rawak berlaku. Frekuensi juga sangat penting: kucing menggunakan dulang sekurang-kurangnya kadang-kadang atau tidak sama sekali. Data ini dapat membantu dalam mengenal pasti punca masalah dan bahkan menunjukkan masalah dalam kesihatan haiwan.

Faktor-faktor perubatan

Menolak penggunaan haiwan peliharaan dulang mungkin disebabkan oleh pelbagai penyakit. Sekiranya kucing mengalami kesakitan apabila cuba buang air kencing atau buang air besar, maka dulang kemudian akan dikaitkan dengan mereka. Oleh itu, haiwan itu berhenti melawat tempat yang ditetapkan dan sedang mencari ruang yang sesuai. Dengan beberapa penyakit, haiwan peliharaan tidak mempunyai masa untuk sampai ke dulang pada waktu.Apa-apa penyakit dalam haiwan menyebabkan tekanan yang teruk, yang secara langsung mempengaruhi kelakuannya.

Akil baligh di kucing sering membawa pemiliknya banyak kesulitan dan kebimbangan. Pada masa ini, haiwan itu menandakan wilayahnya, dan bau kencing yang kuat menambah rahsia khusus. Tentukan bahawa masalahnya tepat ini boleh menjadi tingkah laku kucing. Biasanya pada tahap memburu seksual, ia tidak resah, dan di tempat-tempat yang salah hanya lopak yang muncul.

Tidak mustahil untuk menghukum haiwan, kerana ia memberikan kepada naluri. Haiwan tidak akan faham mengapa dia dimarahi.

Kucing tidak masuk ke dalam dulang dengan cara yang kecil.

Perubahan sedemikian dalam tingkah laku haiwan itu bukan hanya menunjukkan akil baligh binatang. Kucing dewasa menolak tindakan yang biasa disebabkan oleh sebarang penyakit. Ciri tingkah laku ini merangkumi sebilangan besar penyakit, tetapi yang paling kerap, haiwan peliharaan didiagnosis dengan yang berikut:

  1. 1. Inkontinensia urin berlaku selepas operasi membasmi kucing, ini adalah komplikasi yang memerlukan campur tangan pakar. Ia juga disebabkan oleh kecederaan tulang belakang, proses keradangan yang teruk,patologi dan penyakit ginjal kronik. Ia mudah untuk menentukan penyakit itu dengan trek basah di tempat-tempat di mana kucing tidur, duduk, makan atau bermain.
  2. 2. Cystitis dalam kucing adalah perkara biasa, dengan keradangan ini, haiwan peliharaan merasakan banyak kesakitan dengan setiap percubaan untuk pergi kecil. Proses keradangan disertai dengan keinginan berterusan untuk buang air kencing, yang tidak membawa kejayaan. Apabila pundi kencing dipenuhi, haiwan yang mengalami kesukaran dan kesakitan dilepaskan dari air kencing, kadang-kadang ia mengandungi kekotoran darah. Dalam kes penyakit, seekor haiwan peliharaan sering cuba pergi ke tandas, tetapi meninggalkan tempat yang bersih atau kolam kecil.
  3. 3. Atonia adalah patologi atau fenomena yang berkaitan dengan usia yang disertai oleh atrofi tisu pundi kencing. Penyakit ini dicirikan oleh hakikat bahawa hewan peliharaan tidak merasakan keinginan untuk membuang air kencing, dan ketika pundi kencing itu diisi sepenuhnya, kandungannya keluar dengan tekanan yang dihasilkan secara alami. Lopak boleh terdiri daripada pelbagai saiz, dan muncul di tempat kucing menghabiskan waktu atau dalam perjalanan ke dulang.
  4. 4. Urolithiasis dalam kucing sering berlaku, gejala serupa dengan sistitis. Penyebabnya adalah pasir atau batu ginjal, yang menyekat ureter, sehingga menyebabkan keradangan ginjal.Ia berlaku paling kerap disebabkan oleh jangkitan atau diet yang tidak betul (banyak ikan dan daging di dalamnya).

Suspek tentang kehadiran penyakit dalam kucing perlu diperiksa di klinik veterinar. Penyakit sedemikian perlu dirawat sedini mungkin supaya komplikasi tidak berkembang. Haiwan ini mengalami kesakitan dan tekanan yang teruk, jadi apa-apa hukuman pemilik boleh membuat keadaan lebih buruk.

Kekurangan klinik haiwan khas boleh menjadikannya sukar untuk didiagnosis. Analisis biasa air kencing mendedahkan kehadiran proses keradangan dalam sistem kencing, dengan penunjuk protein tinggi. Tetapi hanya pakar yang dapat membuat diagnosis yang tepat, kerana setiap penyakit memerlukan pemilihan ubat yang betul.

8Petman tidak pergi ke dulang secara besar-besaran

Tingkah laku haiwan ini boleh dikaitkan dengan penyakit tertentu. Masalah dalam kesihatan anak kucing mungkin semula jadi, tetapi tidak segera nyata, atau diperolehi. Kerja-kerja usus bergantung kepada keadaan umum kesihatan dan pemakanannya. Masalah dengan melawat dulang untuk "perkara besar" kucing mempunyai pelbagai sebab, paling kerap anda boleh menemui yang berikut:

  1. 1.Cirit-birit disertai dengan keinginan yang tidak dijangka dan kuat untuk membuang air kecil. Kucing tidak mengawal proses ini, oleh itu sering tidak mempunyai masa untuk sampai ke dulang. Sebabnya biasanya diet, dadah (terutamanya antibiotik), tekanan yang teruk, keracunan dan faktor lain yang serupa.
  2. 2. Menggalakkan emetik, terutama jika mereka muncul bersama-sama dengan cirit-birit, membawa kepada pembuangan air yang separa di tempat-tempat yang salah.
  3. 3. Sembelit untuk masa yang lama tidak membenarkan kucing pergi ke tandas, yang kadang-kadang membawa kepada keputusan untuk menukar tempat untuk percubaan. Untuk memerhatikan penyakit dalam kucing domestik agak mudah, untuk masa yang lama tidak perlu mengeluarkan sisa aktiviti pentingnya. Keadaan yang tertekan, diet yang tidak seimbang dan pelbagai masalah dalam usus boleh menyebabkan masalah seperti itu.
  4. 4. Penyumbatan kelenjar dubur dicirikan oleh kerap dorongan untuk mempunyai pergerakan usus dan gatal-gatal. Binatang cuba menggaruk dubur, biasanya memilih untuk tujuan karpet dan potongan perabot. Selepas manipulasi sedemikian, jejak najis kekal. Sekiranya kucing melayari dubur, perlu menunjukkan kepada doktor haiwan, masalahnya diselesaikan dengan tepat pada masanya dengan membersihkan kelenjar di klinik.
  5. 5. Keradangan kelenjar dubur adalah peringkat yang lebih maju selepas penyumbatan mereka.Gejala-gejala yang ditambah kepada rasa sakit, sangat memburukkan lagi apabila cuba membuang air besar. Apabila cuba menggaru dubur, jangkitan tisu berlaku, yang memburukkan keadaan.

Banyak faktor lain boleh mempengaruhi kelakuan kucing. Sesetengah haiwan peliharaan memutuskan pada satu ketika untuk membahagikan tempat untuk proses semulajadi. Binatang pergi ke dulang, tetapi hanya dengan cara yang kecil, selebihnya dilakukan di tempat lain. Atau kucing pergi ke dulang secara eksklusif dengan cara yang besar, dan ia membuat genangan air di mana-mana tempat lain yang anda suka.

Jika tingkah laku kucing ini tidak dimotivasi oleh apa-apa, dan tidak ada masalah kesihatan, maka anda perlu membeli dulang kedua. Jika dia berpuas hati dengan haiwan kesayangan itu, maka masalah itu mesti diselesaikan dengan sendirinya. Memahami haiwan ini tidak begitu mudah, pemerhatian yang baik dan nasihat pakar adalah perlu untuk menentukan sebabnya. Tidak mustahil untuk menyelesaikan keadaan dengan hukuman, dan lebih banyak lagi oleh pengaruh fizikal, dan ia agak mudah untuk memperburuknya.

Apa yang perlu dilakukan jika kucing mengelakkan dulang

Jika kucing dewasa enggan pergi ke tandas di tempat tertentu, membiasakannya padanya tidak begitu mudah. Penyebab sebenar tingkah laku akan membantu untuk membetulkannya, tetapi tidak selalu mungkin untuk mewujudkannya dengan serta-merta. Dalam keadaan sedemikian, adalah lebih baik untuk bertindak secara konsisten, menggunakan kaedah yang berbeza secara bergantian:

  1. 1.Semasa tempoh memburu seksual, ejen hormon sering digunakan untuk menenangkan kucing dengan cepat. Tetapi kebanyakan ubat ini berbahaya kepada kesihatan hewan peliharaan, jadi ia digunakan sangat jarang. Adalah lebih baik untuk mensteril haiwan jika ia tidak mempunyai nilai silsilah. Apabila peluang ini tidak hadir, pemiliknya masih menunggu sehingga keadaan diselesaikan secara mandiri. Perlu diingat bahawa pembersihan kucing yang tegas membangkitkan dia untuk usaha yang lebih besar. Ia tidak mustahil untuk memarahi seekor haiwan kesayangan, dia tidak akan memahami sebab sikap ini. Pensililan mempunyai kontra, kehadiran kegagalan jantung, tindak balas akut pada anestesia dan umur dalam lingkungan dari 7 bulan hingga 8 tahun adalah alasan yang baik untuk menolak operasi.
  2. 2. Apabila kucing berkembang dulang refleks mengelakkan kondisional (disebabkan penyakit, dan lain-lain), perlu mengajarnya ke tandas sekali lagi, seperti anak kucing. Ia perlu mengubah dulang itu sendiri, pengisi, lokasinya, mungkin beberapa kali. Kadang-kadang satu perubahan sudah mencukupi, dalam hal lain anda harus melewati semua pilihan, itu bergantung pada keadaan dan binatang itu sendiri.Pemilik memerlukan simpanan kesabaran, kerana rumah itu perlu mewujudkan suasana yang tenang, dan hewan peliharaan diperlakukan dengan penuh perhatian dan kasih sayang. Kadang-kadang masalah ini diselesaikan oleh dulang tertutup; haiwan itu berasa selamat di dalamnya. Ia mesti terletak dengan betul, di tempat terpencil, tetapi keluar dari dulang harus diarahkan untuk membuka ruang, dan tidak ke sudut.
  3. 3. Di hadapan masalah kesihatan, perlu untuk menyelesaikannya secara langsung. Preskripsi perlu dibuat oleh doktor haiwan atas dasar diagnosis dan indikator individu haiwan. Selepas rawatan, haiwan memerlukan ketenangan dan penjagaan. Sebaik sahaja penyakit itu dihapuskan, kucing perlu kembali ke tandas, jika dia tidak berani pergi ke dulang lama.
  4. 4. Jika anda tidak dapat meneka pilihan haiwan kesayangan, beberapa dulang dengan saiz yang berbeza, tinggi sisi dan dengan pelbagai jenis pengisi diletakkan. Secara berkala, anda boleh menukar tempat dan menyusun semulanya. Dalam keadaan ini, kucing memilih pilihan yang paling sesuai untuknya.
  5. 5. Apabila seekor haiwan kesayangan pergi ke tandas di tempat yang sama, meletakkan dulang di sana, akan dapat menyelesaikan masalah tersebut. Sekiranya kaedah ini tidak membantu, kucing tidak menyukai dulang itu sendiri atau pengisi.
  6. 6. Untuk melepaskan anak kucing dari tempat-tempat yang salah, anda perlu berhati-hati menghapuskan bau tersebut.Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan pembersih berperisa atau semburan khas yang menyerap bau yang tidak menyenangkan. Adalah lebih baik memohon mereka di permukaan basah, jadi aroma akan bertahan lebih lama.
  7. 7. Adalah perlu untuk memantau kucing dan pada tanda pertama untuk menanamnya di dalam dulang. Biasanya haiwan itu mula berkelakuan tidak senang, meow atau menggali lubang khayalan.
  8. 8. Sekiranya masalah itu psikologi dan serius, maka haiwan itu tidak akan berjaya dalam mengatasi ketakutannya. Setiap kemajuan kecil harus digalakkan supaya haiwan peliharaan terasa dilindungi dan mesra.
  9. 9. Nyatakan rasa tidak puas hati anda dengan intonasi, kekuatan fizikal tidak boleh digunakan. Jadi tingkah laku kucing hanya boleh menjadi lebih teruk. Merakam masuk akal hanya semasa proses itu sendiri, secara langsung, ketika pet itu berjalan melewati dulang. Pada masa yang lain, kucing tidak akan faham mengapa pemiliknya begitu marah dan hanya akan mengalami ketakutan.
  10. 10. Jika masalah bermula sebagai akibat daripada tekanan, persekitaran yang sesuai akan membantu untuk mengatasinya. Adalah disyorkan untuk memberi kucing makanan khas Royal Canin Colm, ia meneutralkan kebimbangan. Memohon bermaksud Cat Bayun, Fittex atau Stress Stop.Pakar boleh mengesyorkan ubat lain, bergantung kepada keadaan.
  11. 11. Tempat-tempat di mana kucing suka pergi ke tandas, anda perlu melindungi sebanyak mungkin dari itu. Letakkan perabot dimensi, kerap menyemburkannya, tutup dengan kertas atau filem yang berkilau.
  12. 12. Dulang haiwan mesti disimpan bersih, seperti ruang di sekelilingnya. Bau dana harus bersifat netral, agar tidak menakutkan anak kucing.
  13. 13. Ia perlu menyediakan nutrisi yang betul dan seimbang. Diet adalah sangat penting dalam kerja-kerja organisma haiwan kesayangan, dan kekurangan bahan-bahan lain menyebabkan penyakit dan penyakit.
  14. 14. Kucing perlu mewujudkan persekitaran yang tenang dan menyediakan tempat di mana dia akan berasa selamat. Rumah dalaman khas akan membolehkan haiwan itu berehat mudah, yang sangat penting dalam memerangi tekanan.

Terkait dengan haiwan. Jika dia sentiasa dihukum, dimarahi, kucing lain membuatnya takut, maka masalah dengan pergi ke tandas tidak menghairankan. Terdapat banyak sebab untuk kelakuan ini haiwan, tetapi untuk menyelesaikan keadaan, pendekatan individu diperlukan, pemilik perlu memahami atau meneka mengapa kucing telah berhenti pergi ke dulang.

Setiap pemilik, terima kasih kepada pemerhatian biasa dan pengetahuan tentang tabiat haiwan kesayangannya, dengan mudah dapat melihat perubahan tingkah laku. Cari akar masalah tidak selalu diperoleh secara bebas, maka anda harus mencari bantuan khusus. Jika kesihatan kucing tidak menimbulkan persoalan tentang doktor haiwan, dan tidak ada sebab yang jelas, maka masalahnya harus diselesaikan secara rawak. Secara beransur-ansur cuba semua kaedah latihan semula ke dulang, anda perlu bersabar dengan haiwan kesayangan anda, sesetengah dari mereka pasti akan memberikan hasil yang positif.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: