๐Ÿˆ Kenapa anak kucing itu agresif dan bagaimana memulihkannya

Anak kucing agresif

Ramai orang, yang memulakan bayi berbulu di rumah, berfikir bahawa ini adalah keajaiban kecil dan lembut yang tidak mampu menunjukkan agresi. Apa kejutan dan kekecewaan mereka, apabila anak kucing, menunjukkan watak atau hanya bermain, menggunakan gigi tajam dan cakar yang kuat.

Kenapa kucing agresif?

Aneh kerana ia mungkin bunyi, tingkah laku agresif untuk anak kucing agak semula jadi dan normal. Kita tidak boleh lupa bahawa kucing adalah pemangsa dan bermain agresif adalah sebahagian daripada perkembangan anak kucing yang normal, kerana di alam liar tanpa kemahiran tersebut ia tidak akan bertahan. Dan dalam kebanyakan kes, berkembang menjadi kucing dewasa tidak mempunyai keinginan yang hebat untuk menggaru dan menggigit anda dengan segala kekuatannya.

Selain itu, apabila memilih seekor anak kucing, harus diingat bahawa kucing baka seperti Burmilla dan Siam lebih rentan untuk memaparkan pencerobohan daripada Persia, Burma dan Ragdoll. Anda juga akan berminat dengan kos anak kucing.

Permainan kucing agresif. Apa itu?

Bermain aktiviti dalam anak kucing diwujudkan pada usia yang sangat awal. Kanak-kanak menyerang satu sama lain, melawan, menggigit dan menggaru, yang melibatkan kucing ibu dalam aktiviti ini.Sebagai peraturan, tingkah laku itu dianggap sebagai pencerobohan palsu, kerana anak kucing itu tidak akan menyinggung sesiapa pun secara sengaja.

Biasanya, sementara anak kucing itu bersama saudara-saudaranya dan ibu, bayi itu belajar untuk menindas pencerobohannya. Oleh kerana jika seorang anak kucing menjadi terlalu agresif, ia digantikan oleh saudara-saudara yang, dengan mengaum dan menghentikan permainan, jelaskan bahwa kesenangan itu sudah terlalu jauh.

Kucing ibu juga memberi amaran kepada bayi jika dia menjadi terlalu agresif – menggeliat padanya, boleh memukul. Kucing terus menukar isyarat di antara mereka, apa yang mereka anggap sebagai permainan, dan apa yang mereka anggap sebagai agresi. Terima kasih kepada interaksi ini antara satu sama lain, kanak-kanak secara sedar memahami cara menguruskan tingkah laku agresif mereka.

Dengan membawa anak kucing ke rumah anda, anda menjadi ibu, abang dan rakannya untuknya. Oleh itu, ingat bahawa bagi kebanyakan calar dan gigitan yang anda terima dari bayi anda, anda adalah orang yang bertanggungjawab, bukan dia.

Selalunya, pemilik tidak dapat menahan anak kucing kecil apabila menggigit atau menggaruk dalam keadaan permainan. Ya, ia boleh menyebabkan kelembutan dan lucu apabila anak kucingnya sangat kecil,tetapi apa yang akan berlaku seterusnya apabila bayi itu berubah menjadi kucing dewasa, yang digunakan untuk menggaru dan menggigit dengan sewenang-wenangnya?

Apa yang perlu dilakukan jika calar dan gigitan anak kucing semasa permainan?

Jika calar dan gigit haiwan kesayangan anda, itu tidak bermakna anda perlu berhenti bermain dengannya sama sekali. Hanya untuk mengalihkan perhatiannya, gunakan mainan, biarkan dia menggigit mainan lembut atau tiang pancing. Memikatnya dengan mainan dengan mengalihkannya dari tempat ke tempat, menggegarkannya, dan sebagainya. Galakkan bermain kucing dengan pelbagai mainan.

Jika, walaupun segala-galanya, anak kucing menyerang anda dan pencerobohan semasa permainan terlalu jauh – baru selesai permainan dan tegas mengatakan "Tidak, itu tidak betul". Percayalah bahawa haiwan kesayangan tersebut mungkin tidak benar-benar memahami kata-kata, tetapi ia menangkap esei dengan jelas. Anda boleh bertepuk tangan dengan lembut dan tidak lama lagi mengabaikan percubaannya untuk memulakan permainan lagi dengan anda – purr akan memahami bahawa ada sesuatu yang salah.

Perkara penting:

  • Cuba cari "jalan tengah" dan jangan keterlaluan dengan masa pendidikan. Oleh kerana tingkah laku yang agresif anda sebagai tindak balas kepada anak kucing boleh dilihat sebagai isyarat bahawa anda menyertai permainan.
  • memberi perhatian yang cukup kepada haiwan kesayangan anda. Selalunya, manifestasi pencerobohan boleh menjadi punca kekurangan perhatian
  • puji haiwan apabila tingkah laku itu baik dan jangan ketinggalan saat melahirkan anak patut dimarahi
  • Ingatlah bahawa dalam keadaan apa pun, penggunaan kekerasan terhadap binatang tidak dapat diterima, ia hanya dapat memperburuk keadaan
  • elakkan tekanan untuk anak kucing
  • memberikan haiwan itu dengan cakar yang baik
  • menjadi konsisten dan berterusan. Anda tidak boleh menyalahkan anak kucing hari ini untuk permainan yang agresif, dan esok membenarkannya bersikap tidak berdaya. Haiwan ini hanya akan berhenti memahami apa yang dikehendaki olehnya, oleh itu semua ahli keluarga di mana kehidupan haiwan peliharaan mesti mematuhi peraturan ini.
  • hukuman yang terlalu teruk, seperti menyembur dengan air dari botol semburan dan sebagainya, hanya mungkin dalam kes-kes yang teruk apabila tidak ada yang membantu. Dalam keadaan sedemikian, dapatkan nasihat seorang doktor haiwan, mungkin haiwan memerlukan terapi dengan penggunaan sedatif.

Seperti artikel ini? Kongsi di rangkaian sosial.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: