๐Ÿˆ 11 UNTUK anak kucing dari tempat perlindungan: bagaimana untuk memilih, adaptasi di rumah

11 alasan untuk mengambil anak kucing dari tempat perlindungan

Mengambil anak kucing dari tempat perlindungan, anda menyelamatkan nyawanya dan mencari kawan yang setia dan bersyukur.

Dalam artikel ini anda akan belajar tentang kebaikan dan keburukan kucing dari tempat perlindungan, dan juga cara menyesuaikannya dengan kehidupan di rumah anda.

Kandungan

  • Pengkelasan
  • Kebaikan dan keburukan
  • Bagaimana untuk memilih
  • Menyediakan rumah baru
  • Adaptasi

Klasifikasi kucing perlindungan

Semua kucing di tempat perlindungan boleh dibahagikan kepada dua kategori:

  • kucing yang sebelum ini mempunyai pemilik (yang dipanggil "terdahulu dijinakkan");
  • kucing ditangkap di jalanan.

Kepada kategori pertama termasuk kucing:

  • yang ditendang keluar rumah;
  • dapat melarikan diri dan gagal kembali;
  • tuan rumahnya telah meninggal dunia.

Kepada kategori kedua harus dikaitkan dengan kucing yang tinggal di jalanan, tetapi tidak jauh dari orang, dan kucing separuh liar (orang yang bertentangan dan agresif terhadap mereka).

Dalam kategori yang berasingan adalah untuk menyerlahkan kucing, wataknya belum terbentuk, dan tingkah laku yang mereka salin dari ibu mereka, jika tersedia.

Klasifikasi ini sangat bersyarat, tetapi ia mesti diambil kira apabila memilih kucing.

Sebagai contoh, kucing separuh-feral tidak mungkin tidur di tempat tidur yang sama dengan pemiliknya, dan pelukan itu akan diperbolehkan dengan kemas dari permintaan.Bekas kucing domestik dengan cepat menyesuaikan diri dengan rumah baru. Tetapi imuniti mereka dikurangkan disebabkan oleh perubahan gaya hidup yang tajam, yang perlu bertahan.

Baca juga kira-kira 5 cara untuk melampirkan kucing.

Kebaikan dan keburukan kucing yatim piatu

Kelebihan:

  1. Kucing ingat kesusahan yang harus mereka lalui, dan mungkin merasa berterima kasih kepada orang yang memberi mereka makanan dan kehangatan. Semua haiwan yang terpaksa tinggal di jalanan, dan kemudian menemui sebuah rumah, sangat melekat pada pemilik baru mereka.
  2. Mengambil kucing dewasa dari tempat perlindungan, anda akan mendapat haiwan dengan watak yang sepenuhnya dibentuk, yang kurator akan memberitahu anda tentang. Sesetengah orang suka purr dan tidur hanya dengan pemiliknya, memanaskannya dengan kehangatan mereka, yang lain tidak kelihatan sehingga mereka merasakan bahawa seseorang tidak mempunyai masa untuk memberi perhatian kepada mereka pada saat tertentu, dan masih ada yang lain bersama dengan anak-anak dan memaafkan semuanya.
  3. Kucing pelindung tidak sesuai untuk makanan, mereka mempunyai imuniti yang kuat.
  4. Seorang anak kucing di tempat perlindungan atau semasa ditenggelami selalu terbiasa dengan dulang, jadi pemilik baru tidak perlu berurusan dengan timbunan dan lopak yang tidak dijangka di rumah atau apartmen.
  5. Sekiranya kucing mempunyai masalah kesihatan,maka kurator tempat perlindungan atau kumpulan penyelamat akan memaklumkan mengenainya, nyatakan klinik mana dan doktor mana binatang itu diambil, manipulasi apa yang mereka buat, dan lulus cadangan doktor.
  6. Haiwan yang sihat adalah vaksin, mereka diberi ubat dari cacing, mereka dirawat dengan kutu dan kutu, dan data dimasukkan ke dalam pasport veterinar. Oleh itu, anda tidak perlu bimbang bahawa anak kucing akan menjangkiti anda dan ahli keluarga anda dengan sesuatu, atau ia akan segera mati akibat jangkitan atau penyakit.
  7. Tempat perlindungan haiwan peliharaan telah disterilkan, jadi pemilik baru tidak perlu mendengar konsert malam menyayat hati dan menyingkirkan label wilayah.
  8. Kurator tempat perlindungan akan menjadi penasihat terbaik anda, yang mungkin sangat berharga pada hari pertama kucing atau kucing di rumah baru. Orang-orang ini akan digalakkan dan dihiburkan, jika ada masalah, mereka akan menasihati klinik veterinar untuk pemeriksaan pencegahan dan vaksinasi, akan membantu memahami tingkah laku haiwan baru itu, mengesyorkan makanan siap sedia yang baik atau mengajar anda untuk memasak makanan seimbang dari produk biasa.
  9. Di tempat perlindungan anda boleh mencari kucing yang suci dengan percuma. Sudah tentu, dia tidak akan mempunyai dokumen mengenai silsilah, tetapi semua tanda baka (kedua-dua rupa dan watak) dapat dilihat oleh mata kasar.
  10. Memilih kucing di tempat perlindungan, anda mempunyai peluang untuk mencari haiwan yang sempurna untuk diri sendiri. Seorang kucing aktif muda akan sesuai dengan keluarga dengan anak-anak muda, bersedia untuk berjalan tanpa lelah selepas pembalut pada rentetan. Orang tua dapat mencari doktor kucing sebenar, yang menghangatkan kaki yang sakit, dan membantu mengurangkan tekanan.
  11. Cara percuma untuk mendapatkan anak kucing.

Masalah yang mungkin:

  1. Malah haiwan yang sihat yang keluar dari tempat perlindungan mengalami beberapa hari yang tidak baik, yang tidak dapat mempengaruhi kesihatan mereka. Perubahan mendadak dalam suhu, sejuk atau panas, kelaparan, sekejap makanan – ini adalah beberapa perkara yang dapat menjejaskan lagi rakan berkaki empat. Mungkin kucing atau kucing baru anda akan mencari tempat yang lebih hangat sepanjang hidupnya, walaupun apartmen mempunyai 25 darjah atau lebih panas. Ada kemungkinan kucing itu memerlukan masa tertentu atau sepanjang hayat menyediakan makanan khas, untuk mendapatkan makanan perubatan.
  2. Kucing yang tinggal di jalanan, dan kemudian di tempat perlindungan, sukar untuk menyesuaikan diri dengan rumah baru, di mana orang asing, benda, bau, di mana semuanya menakutkan dan boleh membawa ancaman yang berpotensi. Kita perlu berusaha untuk menjadi pemilik sebenar mereka dan mendapat kepercayaan mereka.
  3. Kebanyakan kurator menjejaki nasib bekas bangsal mereka, jadi anda perlu bersedia untuk apa yang boleh anda panggil atau tulis kepada rangkaian sosial orang dari tempat perlindungan dan bertanya tentang kesihatan dan gaya hidup anggota keluarga berkaki empat anda. Walau bagaimanapun, kurator biasanya tidak mengganggu.
  4. Diambil dari kucing penampungan boleh membina hubungan yang sukar dengan haiwan lain di dalam rumah. Dengan kenalan yang betul dan campur tangan kecil pemilik dari segi pembahagian wilayah di peringkat pertama hidup bersama, masalah dapat dielakkan.

Bagaimana memilih kucing dari tempat perlindungan

1. Cari haiwan ANDA

Secara peribadi, saya entah bagaimana tidak suka warna asimetris di wajah kucing. Dan tidak kira betapa saya terasa sedih kerana purr, selama bertahun-tahun saya tidak dapat hidup berdampingan dengan haiwan kesayangan saya, contohnya, dengan setengah hidungnya merah jambu dan hitam yang kedua. Setiap orang mempunyai masalah yang sama yang harus dipertimbangkan.

Penting!Dalam rangkaian sosial, anda tidak harus mempercayai kumpulan yang telah dibuat baru-baru ini atau di mana terlalu sedikit peserta. Anda juga harus berhati-hati dengan laman-laman di mana anda mengumpul wang "untuk perlindungan" tanpa menentukanapa sebenarnya dana yang akan dibelanjakan tanpa laporan terperinci (dengan cek, cabutan dari klinik veterinar, invois).

2. Tanya soalan

Sekiranya anda suka haiwan itu pada gambar, tulis atau panggil kuratornya, tanya secara terperinci mengenai haiwan kesayangan yang potensial.

Adalah penting untuk mengetahui umur dan jantina haiwan kesayangan, di mana dan kapan ia dijumpai, keadaan kesihatan, sifat wataknya.

Pasti dan kurator akan bertanya kepada anda beberapa soalan: adakah pengalaman menjaga haiwan, di apartmen atau rumah yang anda tinggal, adakah terdapat anak-anak kecil dalam keluarga, binatang peliharaan lain, bolehkah anda memberikan bantuan kewangan kepada haiwan itu, jika ia memerlukannya.

Semakin banyak anda bertanya dan lebih banyak kurator mengetahui tentang anda, semakin besar kemungkinan kucing dari tempat perlindungan akan segera diselesaikan di rumah anda, yang mana tidak akan ada masalah.

3. Bertemu dengan kucing

Kenali dengan kucing di tempat perlindungan atau pada keterlaluan dalam prinsip tidak banyak berbeza antara satu sama lain. Tanya kurator terlebih dahulu apa yang merawat binatang pilihan anda, dan ambil "makanan ringan" dengan anda – lebih mudah untuk membuat hubungan dengannya.

Apabila anda sampai di tempat itu, jangan tergesa-gesa untuk mengambil kekasaran di tangan anda.Lebih baik menjauhkan diri, tidak menunjukkan minat anda. Perhatikan bagaimana haiwan berkelakuan dalam habitat yang kurang dikenali: sama ada ia berkomunikasi dengan kucing lain, tidak terlalu agresif atau terlalu pasif.

Kemudian ambil beberapa langkah untuk bertemu. Kucing yang mencukupi akan memberi perhatian kepada ini, akan berminat dan akan sabar menunggu tindakan selanjutnya anda. Sekarang anda boleh mendekati, tanpa berhenti memerhatikan, tetapi mengelakkan untuk melihat dengan teliti ke mata kucing, kerana haiwan itu dapat melihatnya sebagai satu cabaran.

Tunggu sehingga kucing itu sendiri datang kepada anda, dan jika ini tidak berlaku, cuba untuk memikat terlebih dahulu keju yang dipelihara. Cepat atau lambat, rasa ingin tahu akan berlaku, dan kucing akan membuat hubungan. Jika haiwan itu tidak keberatan, anda boleh menyerangnya, katakan beberapa perkataan yang baik. Untuk mesyuarat pertama ini sudah cukup.

Ia begitu berlaku bahawa semua perkenalan yang dirancang secara beransur-ansur ini tidak diperlukan: kucing itu sendiri tanpa ketakutan mendekati, menggosok kaki dan meminta tangannya. Anda segera menyukai purr.

Selepas kenalan pertama tidak tergesa-gesa untuk segera membawanya dari tempat perlindungan.Kembali ke rumah, fikirkan semula keputusan anda, bincangkannya dengan ahli keluarga yang lain.

Jika ada keraguan yang sedikit pun, berikan ide untuk mempunyai haiwan kesayangan dari tempat perlindungan, kerana kucing itu mungkin tidak dapat bertahan lagi pengkhianatan orang lain. Tetapi jika anda yakin dengan pilihan anda, beritahu kurator apabila anda boleh mengambil kucing atau kucing yang dipilih.

Menyediakan rumah baru

Sebelum anda membawa haiwan itu ke rumah anda, anda perlu menyediakan.

Pertama, pergi ke semua bilik dan tentukan tempat yang berpotensi berbahaya untuk kucing. Ia boleh menjadi tingkap tanpa kelambu, wayar yang bertaburan di atas lantai, di mana kucing hanya boleh keliru, dan lain-lain.

Kedua, membeli di kedai haiwan kesayangan:

  • membawa (ia berguna kepada anda bukan sahaja apabila memindahkan kucing dari rumah anak yatim, tetapi juga ketika mengangkutnya ke doktor haiwan untuk pemeriksaan dan vaksin yang biasa);
  • dua mangkuk (untuk makanan dan air);
  • makanan (apabila memilih makanan siap sedia, berhati-hati dengan tiruan, dan jika anda memutuskan untuk memberi makan haiwan peliharaan anda "naturalkoy", membuat menu terlebih dahulu, membeli bijirin, produk sampingan, sayur-sayuran);
  • dulang dan pengisi (apabila memilih dulang, pertimbangkan saiz dan umur haiwan);
  • pengikis

Jangan tergesa-gesa untuk membeli kompleks permainan, rumah dan atribut mahal yang lain. Mereka perlu dan berguna, haiwan kesayangan anda hanya akan berterima kasih kepada mereka, tetapi mungkin tidak lama lagi. Selain itu, tidak semua kucing suka tidur di kotej, dan oleh itu kali pertama anda boleh lakukan dengan bangku kompor murah atau bahkan menjahit sendiri.

Adaptasi seorang anak kucing dari tempat perlindungan di sebuah rumah baru

Bergerak Apabila anda mengambil anak kucing dari tempat perlindungan atau dari pendedahan, ingatlah bahawa ini adalah satu lagi tekanan hebat bagi haiwan itu. Pertama bercakap dengan haiwan kesayangan baru anda, tunggu sehingga ia menenangkan dan kemudian perlahan-lahan meletakkannya di dalam pembawa.

Di rumah, letakkan pembawa di lantai, buka pintu dan tunggu dengan sabar untuk kucing keluar sendiri. Dalam beberapa jam pertama adalah lebih baik untuk tidak menyentuh haiwan itu. Melarang dia daripada menghampiri beliau dan ahli keluarga lain, terutamanya kanak-kanak. Biarkan haiwan kesayangan baru anda menelusuri kawasan itu dengan tenang, selesaikan, dapatkan mangkuk dengan makanan dan tandas.

Tandas Apabila kucing mengambil kesempatan daripada dulang untuk tujuan yang dimaksudkan, pastikan untuk memuji dan merawatnya dengan sesuatu yang lazat. Ini akan memperbaiki refleks dan pada masa akan datang akan membolehkan anda untuk hidup tanpa kejutan di tempat-tempat yang paling tidak sesuai.

Penting!Apabila anda mengambil seekor binatang, minta kurator memberikan sedikit pengisi dari dulang yang digunakan kucing itu. Di rumah, tambahkan pengisi ini ke yang baru dalam dulang: kucing akan dengan cepat mendapati baunya dan memahami tujuan item ini.

Kuasa. Di tempat perlindungan kucing makan atau makanan siap sedia atau bubur yang paling murah dengan penambahan ikan, ikan. Ini bukanlah diet terbaik untuk manusia, tetapi sukarelawan biasanya tidak mempunyai pilihan lain. Anda mungkin mahu memindahkan ahli keluarga baru anda kepada makanan yang lebih berkhasiat dan sihat, tetapi ini perlu dilakukan secara beransur-ansur.

Terlebih dahulu mengetahui apa yang diberi makan kucing di tempat perlindunganminggu pertama berikan kepadanya, menambah sedikit makanan baru, meningkatkan setiap hari bahagiannya. Perubahan suapan secara tiba-tiba membawa kepada masalah pencernaan dan akan melibatkan situasi ketika kucing tidak makan.

Dari jam pertama menjadi kucing atau kucing di rumah, tetapkan peraturan yang ketat, jelaskan apa yang boleh dilakukan dan apa yang dilarang sama sekali. Sebagai contoh, jika anda menghargai koleksi violet varietal anda atau takut bahawa binatang akan terluka oleh kaktus Afrika yang jarang berlaku, jangan biarkan melompat di ambang jendela.Tidak mustahil untuk memarahi dengan kuat, apalagi menewaskan kucing. Ia akan menjadi cukup jelas "Tidak," diucapkan dengan suara tegas.

Tempoh penyesuaian kucing dari tempat perlindungan di rumah baru

1-2 hari. Berkenalan dengan wilayah dan makhluk hidup yang lain. Kesilapan utama pemilik adalah perhatian yang berlebihan kepada haiwan peliharaan, yang belum mempunyai keyakinan dan keterikatan kepada orang-orang yang baru kepadanya.

3-4 hari. Tempoh minat aktif dalam segala sesuatu yang mengelilingi kucing. Bermula untuk menetapkan tidur / terjaga. Kesilapan utama para pemilik adalah keinginan untuk menyesuaikan haiwan secepat mungkin, meletakkan mainan, menghampiri dengan tujuan bermain atau mengusap. Sekiranya kucing ingin perhatian dan melayan, dia akan datang sendiri.

5-14 hari. Penstabilan pertama. Rejimen harian sepenuhnya ditubuhkan, keyakinan terhadap rumah dan orang-orang muncul. Kucing tidak lagi melihat ancaman di pemilik dan di objek yang mengelilinginya. Dalam tempoh ini, purrs terlalu menyayangi, mereka tidak meninggalkan orang-orang seminit, kerana mereka takut kehilangan mereka.

1-3 bulan. Kucing memikirkan batasan kesabaran pemilik. Apabila dilarang untuk melompat di katil, mereka boleh melakukannya dengan tujuan untuk melihat bagaimana orang bertindak balas.Kesalahan utama para pemilik adalah berlepas dari peraturan sebelumnya, kebenaran untuk tindakan "sebagai pengecualian". Dalam tempoh ini, adalah penting untuk menjelaskan kepada haiwan peliharaan bahawa jika ada sesuatu yang mustahil, maka itu tidak selalu mungkin.

3-6 bulan. Penstabilan kedua. Kehidupan adalah sebahagian daripada kursus biasa. Kucing itu benar-benar mempercayai mereka yang hidupnya, dan para pemilik tahu apa yang diharapkan daripada haiwan peliharaan berkaki empat mereka. Purr muncul ke dalam rumah dan kepada orang yang menetapinya, watak itu diturunkan, tabiat akhirnya terbentuk, sesuai untuk kehidupan baru, aman, sihat dan diukur.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: